DIKTATOR: Diktator Idi Amin i Uganda er mest kjent for å ha brutt de fleste menneskerettigheter, folkemord og for å ha ført sitt Uganda i økonomisk ruin på 70-tallet. En av hans sønner, Hussein Amin, er ikke av samme oppfattelse og har nå klaget på en nekrolog The Guardian skrev om mannen etter hans død i 2003. Foto: AP / Arkiv / NTB scanpix
DIKTATOR: Diktator Idi Amin i Uganda er mest kjent for å ha brutt de fleste menneskerettigheter, folkemord og for å ha ført sitt Uganda i økonomisk ruin på 70-tallet. En av hans sønner, Hussein Amin, er ikke av samme oppfattelse og har nå klaget på en nekrolog The Guardian skrev om mannen etter hans død i 2003. Foto: AP / Arkiv / NTB scanpixVis mer

Idi Amins sønn klagde på nekrologen om pappaen hans i britisk avis 11 år etter

Uenige om dikatorens herjinger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): «Slakteren fra Uganda», diktator Idi Amin døde 16. august 2003. To dager senere skrev den nå avdøde korrespondenten Patrick Keatley nekrologoen om ham i den britiske avisa The Guardian. I nekrologen skriver han om hvordan Amin mens han regjerte fra 1971 til 1979 drepte hundretusener og ødela et helt land.

Nå, over 11 år senere, har Amins sønn Hussein sendt et klagebrev om nekrologen til avisa.

The Guardians leserredaktør, Chris Elliott, skriver i et innlegg på deres nettsider at det var overraskende å motta en e-post fra Idi Amins sønn. Spesielt nå.

- Tillat meg å reise min misnøye med nekrologen om min far Idi Amin i Guardian, skriver sønnen Hussein Amin.

- Jeg vet ikke om du kan ta dette fra Idi Amins søn, men min kritikk er saklig, skriver sønnen.

- Feil fødselsår I kommentaren på nett skriver redaktøren at de tar alle klager seriøst og at det er verdt å lytte til diktatorens sønn, selv om «en familierelasjon ikke garanterer at klager alltid har rett.», skriver The Guardian.

I sitt klagebrev hevder Hussein Amin det er flere faktafeil om hans avdøde far. Mens The Guardian i 2003 skrev at Idi Amin ble født rundt 1925, mener sønnen at faren hans ble født i 1928.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Min far ble født i 1928 mens min bestefar tjenestegjorde i Kampala og min bestemor var en urtemedisiner for kongefamilien i kongeriket Buganda hvor hovedstaden Kampala er, skriver han.

The Guardian-redaktøren skriver at detaljer om Amin-familien får noe tyngde når det kommer fra sønnen, mens de andre påstandene han kommer med ikke kan verifiseres.

30 000 eller 500 000? Keatley i The Guardian skrev i 2003 at det nøyaktige antallet døde under Amin-regimet aldri vil kjent, men viste til at den internasjonale jurist-kommisjonen i Geneve anslår tallet til å være mellom 80 000 og 300 000 mennesker. Amnesty international anslår tallet å være nærmere en halv million døde. Amins sønn hevdet jurist-kommisjonen anslo det til å være mellom 30 000 og 80 000 døde, men han tok feil, ifølge The Guardians undersøkelser i dag.

The Guardian skriver at sønnen i sitt klagebrev, som ikke er publisert i sin helhet, lister opp 15 punkter om faren han påstår er feil i nekrologen.

- Det er for mange til å kunne skrive i detalj om her, men jeg vil sende ham detaljene om hva vi fant. Klagene gikk ikke bare på anklager om unøyaktigheter, men også en del tolkninger av forskjellige hendelser. Keatleys nekrolog støttes av alle de største kildene vi sjekket opp mot og vi kommer ikke til å revidere nekrologen på nett selv om vi respekterer at Hussein Amin har et annet synspunkt på hans fars historie, skriver The Guardian.