Idolifisert

Idol er ikke bare en sangkonkurranse, det er også et glatt «bli ny»-konsept.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

HVA SKJEDDE MED Jorun Stiansen? Jeg mener den Stiansen som dukket opp i hettegenser og snakket som en bryggesjauer. Nå sitter hun på en stol i et pinetrangt skjørt og får håret krøllet av en stylist. Borte er de behagelige saggeklærne og joggeskoene. På plass med tettsittende silketøy og høye hæler. Nå er du som de andre, Stiansen. Stemmen din er like god, men stilen din har blitt idolifisert.

IDOL ER IKKE bare en scene for sangferdigheter, det er også en scene – eller en catwalk – der man blir skapt og omskapt. Programmet er et «bli ny»-konsept i storformat. I stedet for en dag på byen med sminkekurs og nye klær fra ukebladet KK, får man en hel sesong med rettetang, lipgloss og stylingskonsulent – betalt av TV2.

DET ER INGEN grunn til å være generelt imot «bli ny»-prosesser. Alle mennesker må få lov til å skape seg sitt eget image. Men konseptet blir mer problematisk når det dreier seg om ungdom. Ingen er mer usikre på sin egen stil enn unge mennesker. Dermed er de også så formbare. Mye indre usikkerhet og tvil forsøkes rettet opp med de riktige ytre signalene. Gjennom symbolikk i klær og stil forsøker ungdommen å si noe om hvem de er eller hvem de vil være. Er du gatesmart, punk eller streiting? Og funker det for omgivelsene? Ingen er mer sårbare for kritiske tilbakemeldinger enn ungdommen. Slik er de også et lett bytte for moteindustrien. Studier viser at det ofte er helt enkle merkevarer som definerer de som er «ute eller inne». Likevel – noen unge forsøker å bryte mønsteret. Klær kan også være protest, et varsel om tidlig motstand. Derfor er det så viktig at ungdommen får utforske scenen alene. Slik skapes et noenlunde konsistent selv i overgangen til ung voksenfasen.

INN FRA DENNE bakscenen kom altså Jorun Stiansen, en guttejente fra G-sport på Vennesla. Heller ikke hun frisatt fra motens strømninger, men i alle fall ikke i hendene på en industri der kropp, estetikk og seksualitet alene står i fokus. Hvem kan vel verge seg mot dette trykket. Se, det kan heller ikke Jorun Stiansen. Ingen kan klandre henne for det.

I ÅR ER Idol-aldergrensa hevet. Det er ikke like enkelt å omskape en 35-åring som en 17-åring. Stilen er funnet, kantene skarpere. Nettopp dette aspektet gjorde fjorårets American Idol til en så stor suksess. De som opptrådte gjorde det stort sett med sine egne klær og med sin opprinnelige hårfarge. Til slutt stakk en gråhåret korpulent 28-åring av med seieren. Nå gjenstår det å se om årets norske idoldeltakere også får ta med seg noe av sitt originale utgangspunkt. Kan Timian fortsatt være han med regnbuestilen når serien er over? Paradoksalt nok viser en norsk masteroppgave at det er de som ikke helt mestrer å være et idol, de som glipper, og viser noe spesielt av seg selv, som blir favorittene. Kanskje fordi de da minner litt mer om oss selv.