Idrett og reklame

Har Idrettsforbundet forstått at sport og idrett ikke lenger er nasjonsbyggende aktiviteter?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Lasse Kjus er alpinist i verdensklassen og tilhører det internasjonale idrettsmiljøet. Men som nordmann representerer han også Norge i internasjonale konkurranser. Nå har han deltatt i en reklamefilm for øl, som vises på den internasjonale tv-kanalen MTV. Alpinkomiteen i Norge og Norges Skiforbund ser alvorlig på hendelsen. Alkoholreklame er forbudt i Norge, idrett og alkohol hører ikke sammen, og Norges Idrettsforbund ønsker ikke at utøverne skal reklamere for alkohol.
  • Dette har vi ingen problemer med å være enig i. Spørsmålet er bare om Idrettsforbundet har forstått at sport og idrett ikke lenger er nasjonsbyggende aktiviteter. I stadig sterkere grad er idrettsutøverne blitt kommersielle sirkusaktører på en internasjonal arena. Mens de tidligere kjempet for nasjoner, kjemper de nå like meget for merkevarer. Dette er det problemet som bør diskuteres i kjølvannet av ølreklamen.