If: - Må vite det meste

- Bare om vi vet så mye som mulig om kunden, kan vi tilby den rette premien, sier informasjonsdirektør Jack Frostad i If Skadeforsikring.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norges største forsikringsselskap, If, gransker kundene mer og mer.

- Vi må stole på våre kunder - og de på oss. Det kan ikke være riktig at de mange lojale kundene som lever et normalt liv, skal subsidiere de få vi mener utnytter forsikringen. Vi er selektive, å kjenne kunden blir derfor helt vesentlig, sier Frostad.

Han forteller at de er spesielt aktsomme når kunder ringer rundt for å tegne forsikring.

- Vi mener vi ikke sorterer kundene, men det er klart vi reagerer om kundene ikke vil oppgi de dataene vi mener må være grunnlaget for å regne ut riktig pris. Vi foretar en grovsortering av kundene, slik at vi skal slippe å få kunder som vi seinere oppdager koster oss mye penger, sier Frostad.

Også andre forsikringsselskaper Dagbladet har vært i kontakt med, innrømmer at de i økende grad vegrer seg mot å tegne forsikring med kunder som de tror kan bli en utgiftspost. Ingen vil ha de usikre kundene.

Bilkundene er blant dem som oftest tvinges over til et annet selskap: 15 prosent skifter selskap hvert år.