If må punge ut to mill. for øresus

Tidligere helikopterpilot Amund-Ragnar Bjerkeseth (62) knuste forsikringsselskapet i retten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no:) Bjerkeseth har nå slått forsikringsgiganten i to rettssinstanser. 31. januar bestemte Jæren tingrett at If Skadeforsikring må betale over to millioner kroner i erstatning for hans invalidiserende øresusplager.

Forsikringsselskapet anket dommen, men i går fastslo Gulating lagmannsrett at Bjerkeseth er yrkesskadd og skal ha erstatning.

Flere år med sterk støy i cockpit har gitt ham invalidiserende øresusplager og gjort ham overfølsom for lyder.

- Det er aldri stille i hodet mitt. En støykilde står og går hele tida. Mens andre utvikler allergi mot kjemikalier, er jeg blitt allergisk mot lyd. Det sosiale livet mitt er ikke som det var. Jeg trekker meg tilbake. Nå pleier jeg stort sett bare omgang med kolleger som har de samme problemene som meg, sier Bjerkeseth til Dagbladet.no.

Flere rettssaker følger

Bjerkeseth er godt fornøyd med dommen som krever at If Skadeforsikring betaler ham 1 989 830 kroner i erstatning for tapt arbeidsfortjeneste.

Forsikringsselskapet må også betale over 400 000 kroner i saksomkostninger.

Bjerkeseth mener avgjørelsen i lagmannsretten kan få betydning for flere tidligere kolleger som også ønsker sine tinnitusplager prøvet rettslig.

VANT: - Det var selvfølgelig kjekt, men jeg forventet at jeg skulle vinne fram i retten, sier Amund-Ragnar Bjerkeseth som har fått invalidiserende øresusplager av jobben som helikopterpilot. Foto: Privat
VANT: - Det var selvfølgelig kjekt, men jeg forventet at jeg skulle vinne fram i retten, sier Amund-Ragnar Bjerkeseth som har fått invalidiserende øresusplager av jobben som helikopterpilot. Foto: Privat Vis mer

- Jeg har vel på et vis brøytet vei, sier den hørselsskadde piloten.

For Bjerkeseth er ikke eneste tidligere pilot i Helikopter Service som er blitt skadd.

Til nå har 43 piloter i selskapet meldt om støyplager på jobben. Bare siden 2001 har åtte piloter mistet lisensen og dermed også levebrødet.

- For oss er dette en god dom. Retten har gitt oss medhold i at de medisinske vurderingene tilsier årsakssammenheng mellom støypåvirkningen og skadene, sier advokat Håkon Helle som representerer Bjerkeseth og en rekke tidligere piloter som nå har tinnitus.

- To nye rettssaker er berammet. I tillegg er jeg klar til å ta ut stevning i ytterligere sju, åtte saker, sier advokaten til Dagbladet.no.

Uvisst om If vil anke

Forsikringsselskapet har ennå ikke vurdert ankespørsmålet, men understreker at de er langt mer fornøyd med gårsdagens dom i Gulating lagmannsrett enn dommen som falt i Jæren tingrett i fjor.

- Lagmannsretten følger gjeldende lov i motsetning til tingretten ved at det ikke er tilstrekkelig å konstatere at en arbeidstaker kun har fått tinnitus som følge av støyeksponering på jobb. Dette ville ha fått store konsekvenser for hvilke skader som ville ha blitt dekket som en yrkesskade, da det er rundt 500.000 mennesker i Norge i dag som har en tinnitus, sier leder for Forsikringsjuridisk avdeling, Line Gjengedal Ruud og utdyper:

If må punge ut to mill. for øresus

- Lagmannsretten konkluderer med at det må konstateres en støyskade, hvilket lar seg konstatere objektivt, før tinnitus godkjennes. Dette er i samsvar med loven før denne saken, og endrer ikke muligheten til å få dekket tinnitus som følge av støybelastning på jobb. Hvert enkelt tilfelle må vurderes i henhold til de kriteriene som ligger i loven.

- Vågestykke

Som pilot i Helikopter Service AS besto Bjerkeseths jobb i å fly oljearbeidere ut i Nordsjøen. Han har vært utsatt for et vidt støyspekter. Støykildene i helikopteret er mange, blant annet motor, rotorblader og radiostøy i øreklokkene.

I månedsskiftet mai, juni i 1998 fikk Amund-Ragnar Bjerkeseth en kraftig tinnitus, som artet seg som en tone som ikke ville gi seg etter endt flygning. I begynnelsen var øresusen borte etter en natts søvn. Etter rundt tre måneder, forsvant ikke lenger øresusen i løpet av natten, men ble bare borte i lengre perioder uten flygning. Øresusen har vært permanent fra seks måneder etter den oppsto første gang.

9. mars 2001 var Bjerkeseth offisielt ferdig som helikopterpilot. Da vedtok Luftfartstilsynet at han ikke skulle få fornyet sitt helsesertifikat.

62-åringen håper gårsdagens dom betyr slutten på en lang og slitsom kamp.

- Jeg har holdt på med dette så lenge, og skulle gjerne hatt plass til annet i hodet mitt enn dette her, sier Bjerkeseth.

Han tør ikke tenke på hva han hadde gjort dersom han hadde tapt i Gulating lagmannsrett.

- Da hadde jeg nok blitt liggende rett ut på sofaen i noe dager. De to rettsakene har kostet 750 000 kroner. Ved tap må du sjøl ta regninga. Det er ikke rart at folk kvier seg for å reise erstatningsak i dette landet. Jeg betegner det som et vågestykke, sier Bjerkeseth.

SUPER PUMA: Amund-Ragnar Bjerkeseth fløy oljearbeidere ut i Nordsjøen.