Ikea provoserer Forbrukerombudet

Forbrukerombudet mener at reklamen bare forteller halve sannheten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerombudet reagerer på IKEAs annonser hvor selskapet oppfordrer folk til å fjerne klistremerket med påskriften «Uadressert reklame - nei takk!» fra postkassene sine.

I annonseteksten står det «Vet du egentlig hva du sier nei takk til? Nå sender IKEA ut katalogen til alle som ikke har reservert seg mot reklame i postkassen. Det holder at du fjerner klistremerket».

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon mener forbrukerne burde ha fått opplyst at dersom de fjernet klistremerkene, vil de ikke bare få IKEA-katalogen, men også all annen uadressert reklame. Nå har ombudet sendt brev til IKEA, fordi det mener selskapet bryter markedsføringsloven, skriver Aftenposten.

Pressetalskvinne Camilla Lindemann i IKEA forsvarer annonsekampanjen.

- Hvert år får vi opptil 10.000 henvendelser fra folk som ikke har fått katalogen i posten. Mange av disse har reservert seg mot uadressert post, men tror ikke at IKEA-katalogen går under den betegnelsen. Vi ville derfor opplyse folk om at de ikke ville motta katalogen med mindre de fjernet klistremerket, sier Lindemann.

(NTB)