Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Ikke bare en synd

Muslimske homofile bryter også loven.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hvis noen medlemmer av en populasjon går rundt og dreper folk, og det å begå drap er en forbrytelse, vil det ikke da være imot sin hensikt å kreve aksept for at disse drapsmennene (eller kvinnene) har begått disse handlingene?

Og hvem er det som tolker lovene når en person har begått en forbrytelse, er ikke det dommerens jobb å ta stilling til denne handlingen utifra predefinerte lover?

Hvordan har denne lovsamlingen, Norges lover, blitt til, jo på en slik måte at den ivaretar grunnloven. Islam er like enkel å forstå som saksfremgangen i en slik sak.

Du har Koranen som kan sees på som en parallell til Grunnloven,

lovene (sharia) som omhandler det praktiske og hverdagslige er derivert fra denne.

Når en borger i Norge bryter den norske loven, sees denne personen på som en avviker, og dette avviket blir straffet gjennom et rettsapparat. Akkurat på samme måte oppfattes en muslim som bryter den muslimske loven som en avviker. Spørsmålet er, hvordan skal man forholde seg til dette her i et land der majoriteten er ikke muslimer, der andre verdier dominerer?

Når man utgir seg for å være muslim har man inkludert seg i Dar-as-Salaam, Islams hus, når man har entret dette huset så blir ett sett med lover, som er definert av Islamske lærde utifra en blanding av et demokratisk prinsipp og prinsippet om å ivareta grunnprinsippene i Islam, gjeldende for dette individet.

Er det da urimelig for muslimer å kreve av andre muslimer at man skal kalle det som er rett for rett og galt for galt? Straffedelen kan man utelate, da man bor i en ikke islamsk stat, dette handler kun om å vise respekt for disse lovene man har gjort gjeldende ovenfor seg selv.

Dette handler ikke bare om homofili, men også alle andre deler av hverdagen der en muslim bryter lover, som han eller hun har gjort gjeldende ovenfor seg selv.

Debattantene og skribentene er veldig opptatt av at nytolkning burde aksepteres. Nytolkning aksepteres i Islam, men denne må skje på en slik måte at prinsippene som er definert for nytolkning ivaretas.

I Norge sees kun dommere på som kompetente nok til å tolke norske lover, det er deres jobb, hvor lang utdannelse og erfaring ligger i grunn for at de har denne egenskapen?

Om alle fikk lov til å ha sin egen tolkning av forskjellige lover i et hvilket som helst samfunn, ville det har rådet fullstendig anarki.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media