- Ikke beregnet for tøffe greier

Seks til sju meter høye bølger gjør det vanskelig for «Slurpen» å fjerne olje på Fedje. Kystverket slår tilbake på kritikken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Opprydningsarbeidet etter at lasteskipet «Server» forliste forsetter i dag. I går hadde man klart å få opp 130 tonn oljesøl, men det er fortsatt rundt 240 tonn olje igjen i havet.

- Vi har nå fått ut et observasjonsfly. Det har stått værfast på Flesland til nå, men nå har det kommet seg på vingene, opplyser informasjonsdirektør i Kystverket, Ola Stenvaagnes, til Dagbladet.no.

Han har foreløpig ikke fått noe tilbakemelding fra flyet, men forteller at været fortsatt er hardt. Det gjør arbeidet med å hindre at mer olje lekker ut fra vraket, vanskelig.

- Det er umulig å sette ut lenser rundt vraket. Det er seks til sju meter høye bølger der ute. Akkurat nå er det litt svakere vind, en det er meldt storm igjen til kvelden, sier han.Se flere videoer om oljekatastrofen.

Slår tilbake

Stenvaagnes slår tilbake på kritikken fra lokalbefolkningen på Fedje, som mener Kystverket ikke gjør nok i opprydningsarbeidet.

- Vi gjør det som er mulig til enhver tid. Det har ikke stått på manglende vilje eller ressurser. Vi har både folk og utstyr klart, det eneste det står på, er været, sier han.

Han forstår at folk i kommunen føler at de har blitt hardt rammet av katastrofen.

OPPRYDNINGSARBEID: Oljesøl i Øygarden kommune etter at M/S Server gikk på grunn fredag kveld. Foto: Karl-Magnus Tobiassen
OPPRYDNINGSARBEID: Oljesøl i Øygarden kommune etter at M/S Server gikk på grunn fredag kveld. Foto: Karl-Magnus Tobiassen Vis mer

- Vi forstår at de er ulykkelige for at de har blitt rammet av denne katastrofen, men påstander om at vi ikke gjør noe, blir tilbakevist.

- Uforsvarlig

Ifølge Stenvaagnes har Kystforsvaret nå fullt fokus på områder der det er forsvarlig å jobbe.

- Vi har bedt folk om å være ytterst forsiktige når de er i kontakt med oljen. Det er viktig at man har det riktige verneutstyret. Vi vet ikke farlighetsgraden på oljen, men tar ingen sjanser, sier han.

Når det gjelder oljeoppsamlerbåten «Slurpen», sier Stenvaagnes at de må avvente værsituasjonen.

- Vi har ikke avslått et tilbud om å bruke «Slurpen», slik flere medier har hevdet. Men vi må vurdere sikkerheten her. Dette er ikke noe båt som er beregnet for tøffe greier, og det er snakk om et skikkelig uvær, sier han.

- Været til god hjelp

Havnekaptein ved IUA i Bergen, Erik Blom, sier til Dagbladet.no at været både er en fiende og en venn.

- Været er også en hjelp til å tynne ut oljen. Mindre konsentrasjoner av olje er ikke så farlig.

Han sier at det viktigste er å forhindre skader på naturen og dyrelivet i fjæra.

- Når alle oljemolekylene er små nok, gjør de ikke så stor skade, selv om oljen fortsatt befinner seg i havet.

- Ingen har oversikt

Rasmus Hansson i WWF ser ikke like problemfritt på at oljen blir pisket opp.

- Det er selvfølgelig en fordel. Samtidig vil oljen gå inn i økosystemet og øke den generelle belastningen på havmiljøet, som har fått mer enn nok juling fra før.

Hansson forteller at det har lekket ut mer olje fra akterskipet i natt, men at det er umulig å vite hvor mye.

- På grunn av været kan ingen komme seg ut i småbåt og se på detaljene. Vi har sett noe oljeskadd fugl i dag også, men ingen har reell oversikt over hvor mange som er skadet.

- Myndighetene har ignorert oss

Hansson trekker frem fuglearten Lomvi som eksempel.

- Denne arten var en av Norges mest berikede for bare 20 år siden, mens den nå står på lista over truede arter.

Han sier at det som nå kan gjøres for å begrense skadene, er å rydde langs kysten. Til dette trenger man folk med tilstrekkelig kompetanse.

- Gjør man det på feil måte, griser man mer enn man rydder. Det offentlige har totalt ignorert denne delen av beredskapen. Den har alltid vært avhengig av fri vilje, men Fiskeridepartementet har ikke satt opp en plan for å koordinere disse, sier han.

BARK: På søndag ble det strødd bark over oljen, slik at det skal være mulig å få den opp.