Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Ikke betal telesex-regninger

Aldri har flere nordmenn klaget på falske regninger på telesextjenester. Nå advarer forbrukernes vaktbikkje mot å betale telesexregningen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Her er det rett og slett mange som blir lurt. Enten bruker noen andres telefonnumre, sender ut regninger i hytt og pine eller utgir seg for å være andre, sier direktør Per Anders Stalheim i Forbrukerrådet.

Han understreker at folk ikke må føle seg truet til å betale, verken av regninger eller ved inkassovarsler. Stalheim har en mistanke om hva flommen av telesexregninger skyldes.

Over kanten


- Etter at teletorgmarkedet ble betydelig minsket, har antakelig noen av dem som drev på kanten flyttet seg over kanten. Dette kan være hovedforklaringen på at det har blitt mye mer av denne typen klager, sier han.

Stalheim ønsker seg et mer aktivt politi i slike saker.

Opplysninger Dagbladet har samlet inn, viser at opp til 5000 nordmenn har kontaktet forbrukerrådene siden nyttår. Bransjen regner med at hvert kontor gjennomsnittlig har mottatt 250 henvendelser siden nyttår.

- Bøllete oppførsel


Forbrukerrådene bruker enormt mye tid på å løse sakene.

- Mange av telesexoperatørene har en bøllete oppførsel. Mange av dem er useriøse. Vi mistenker at det i mange tilfeller er snakk om ren svindel. Noen ganger kommer regninga til mannen, men abonnementet står på kona. Mange menn er redde for å si til kona at de har fått en regning, og dermed betaler de, sier fylkessjef Beate Sjåfjell-Hansen ved Forbrukerrådet i Telemark.

Tall Dagbladet har hentet inn, viser at forbrukerrådene i Norge har mottatt rundt 900 skriflige klager på sextelefonene i perioden 1998- 2000.

Ingen kontroll


I Aust-Agder ligger antall henvendelser i år på nærmere 300 registrerte. Under 20 prosent sender inn skriftlige klager.

- Her om dagen hadde vi en sak med en dame på 80 år som klaget på en regning på nærmere 4000 kroner på sextelefonen. Hun bedyret sin uskyld. Saken ble henlagt da vi kontaktet selskapet, sier Per Johnsen, førstekonsulent ved Forbrukerkontoret i Aust-Agder til Dagbladet.

Johnsen kritiserer telesexoperatørene for ikke å ha adgangskontroll på tjenestene.

Telefonstorm


Informasjonssjef Ole Tom Nomeland i Telenor Privat opplyser at han i perioder får ukentlige henvendelser fra fortvilte Telenor-kunder som har fått faktura fra sextelefonfirmaer de aldri har vært i kontakt med.

- Det er viktig for oss å forklare at Telenor ikke driver med sextjenester, at vi ikke har noe med dette å gjøre, sier Nomeland.