Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Ikke en krone for ferienatt på golvet

Men sandfaste turister kan spise på regning - uten alkohol.

LAS PALMAS AIRPORT NATT TIL SØNDAG: På kofferten, golvet eller stolen - ingen kompensasjon for manglende hotellseng. Foto: Borja Suarez, Reuters/NTB Scanpix.
LAS PALMAS AIRPORT NATT TIL SØNDAG: På kofferten, golvet eller stolen - ingen kompensasjon for manglende hotellseng. Foto: Borja Suarez, Reuters/NTB Scanpix. Vis mer

Vinterferieturister som ikke kommer seg hjem fra Gran Canaria eller Tenerife etter planen på grunn av stopp i flytrafikken, har krav på å få dekket ekstra hotellopphold, mat og ekstra transport til og fra flyplassen.

Det samme gjelder andre veien - de som ikke kommer seg avgårde som bestilt fra norsk flyplass til bestemt tid på grunn av sandstorm og flystopp.

Men skal du ta opp saken med flyselskapet, turoperatøren, selskapet med reiseforsikring eller Reisegarantifondet?

Seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet svarer på sentrale spørsmål som trolig vil «renne inn» når rådgivertelefonene i Forbrukerrådet åpner igjen etter helgestengt.

Minst et par tusen norske reisende er berørt av helgas sandstormer, enten det er slutt eller start på ferien.

RØD SAND FRA SAHARA: To passasjerer på vei til flyplassen i Santa Cruz på Tenerifedekker nese og munn for sandstormen søndag. Flytrafikken er stengt, men det er likevel bedre inne på flyplassen. Foto: Andres Gutierrez, AP/NTB Scanpix.
RØD SAND FRA SAHARA: To passasjerer på vei til flyplassen i Santa Cruz på Tenerifedekker nese og munn for sandstormen søndag. Flytrafikken er stengt, men det er likevel bedre inne på flyplassen. Foto: Andres Gutierrez, AP/NTB Scanpix. Vis mer

Punkt 1: Kontakt selger

- For det første: Publikum skal ta kontakt med den parten de har kjøpt flytur og hotellopphold av, enten det er flyselskap, turoperatør eller andre. Reiseforsikring kommer eventuelt inn i bildet i neste omgang. Reisegarantifondet behandler ikke forbrukeres enkeltsaker. Fondet er turoperatørers avtalepart, sier Iversen til Dagbladet.

Om hotell og mat - dersom flyselskapet eller hotelloperatøren ikke kan stille opp med såkalte kuponger og transport der og da:

- IKKE ALKOHOL: Seniorrådgiver Thomas Iversen. Foto: Forbrukerrådet.
- IKKE ALKOHOL: Seniorrådgiver Thomas Iversen. Foto: Forbrukerrådet. Vis mer

- Du må betale selv og passe på kvitteringer. For måltider gjelder «innenfor rimelighetens grenser» uten at det er satt noe eksakt beløp. Kravet gjelder når forsinkelsen er mer enn tre timer.

Ikke alkohol

Alkohol dekkes ikke.

- Har du krav på erstatning i penger dersom du må overnatte på golvet eller på en stol på flyplassen fordi det ikke finnes ledige hotellrom, for eksempel?

- Nei, ikke i tilfeller som dette. Sandstorm er en såkalt force majeure-grunn, som flyselskapet ikke kan lastes for. Da er det bare konkrete utlegg du har krav på.

Ikke tort og svie

- Hva med tapt arbeidsfortjeneste og annet som løper på fordi du ikke kommer hjem som planlagt?

- Nei, det er av samme grunn som punktet over. Flyselskapet har ikke noe ansvar for at denne situasjonen har oppstått.

- Dermed bortfaller kompensasjonen på mellom 200 og 600 euro (over 6 000 kroner) for forsinkelser som er flyselskapets ansvar.

- Kan du kreve hele turen eller flyreisen tur/retur refundert hvis du ikke kommer avgårde som kjøpt?

- Dersom du har kjøpt en såkalt pakkereise, er mest vanlig praksis at du får refusjon for de feriedagene du ikke får brukt.

- Har du kjøpt flybilletter direkte fra flyselskapet, kan du få refundert billetter begge veier av flyselskapet uten å reise. Eller flyselskapet finner nye avganger, sier Forbrukerrådets seniorrådgiver Thomas Iversen.

GRAN CANARIA: Oddvar Stenstrøm er en av turistene på Gran Canaria, og han raser over elendig oppfølging av passasjerer på Las Palmas. Video: Privat / Twitter. Vis mer

If/Europeiske: - Ta kontakt

Europeiske Reiseforsikring - en del av If - bekrefter Forbrukerrådets anbefalte rekkefølge å ta kontakt for reisende som er rammet av problemene til og fra Gran Canaria og Tenerife.

Kommunikasjonsrådgiver Andreas Handeland har ett praktisk råd og et par konkrete opplysninger om hva reiseforsikringen dekker i en situasjon som nå:

- Kundene bør ta kontakt med oss hvis de kommer bort i tilfeller med tvil om ekstrautgifter.

- Og forsikringskunder som mister en forhåndsbetalt videretransport på grunn av kanselleringene, har krav på dokumenterte merutgifter på inntil 3 000 kroner pr. person. De må først sjekke med flyselskapet om de kan få booket om.

- De som sitter hjemme og ikke har påbegynt reisen, kan ikke kreve erstatning under reiseforsikringen, sier Handeland etter å ha finsjekket forsikringsvilkårene.

Hele Norges coronakart