Ikke enestående

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NRK-kjendisen Marit Christensen er ikke alene om å bli brukt ufrivillig av reklamebransjen. Flere andre kjente personer har vært rammet av det samme: Sissel Kyrkjebø Skoller fikk i fjor vinter erstatning etter at hun høyst ufrivillig ble brukt i en kampanje som skulle trekke nordmenn til Danmark. Her presenterte forlaget Hjemmet Mortensen og Danmarks Turistkontor et fiktivt intervju med sangfuglen fra Bergen. Hun krevde to millioner i erstatning, men ingen av partene har røpet hvor mye hun faktisk fikk. Bjøro Håland gikk i 1994 til rettssak mot Norske Meierier og JBR Reklamebyrå etter at de hadde brukt hans låt i reklame for ost. Håland selv følte seg som en ost da en av hans kjente låter ble gjort om til «I Love Nor-ve-gian Count-ry». - Har ikke reklamebyråene noen grenser? Bruker ikke reklamebyråene vanlig folkeskikk? Det koster så lite å spørre, sier Bjøro Håland til Dagbladet. Selv måtte han gå den kjedelige veien gjennom rettssystemet for å få sin erstatning for låtmisbruket. Statsministerens kontor har reagert både mot reklame for Honda, IKEA og SAS, der Gro Harlem Brundtland på et eller annet vis har figurert. Jan Peder Syse har vært i samme situasjon. Fotballspillerne Erik Thorstvedt og Ronny Johnsen har reklamert for både cola og hamburger - uten å bli forespurt. I en reklamebrosjyre for et nytt lottosystem «garanterte» redaktør i Dine Penger, Christian Vennerød , direktør i Norsk Tipping, Reidar Nordby jr., og tidligere leder av Forbrukerrådet, Kristin Moe , for systemet. De hadde selvsagt ikke gitt noen garanti. - Vi finner oss ikke å bli brukt slik. I mine år som forbrukerrådsleder har jeg vært borti mye rart, men dette overgår det meste, sa en oppbrakt Kristin Moe til Aftenposten i januar i år.