Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Coronaviruset

- Ikke enkelt å bli utsatt for

Jørn Syrstad fortviler. Han vet ikke når han kommer seg hjem fra Spania. For flyselskapet Norwegian er situasjonen krevende.

FAST I SPANIA: Jørn Syrstad vil hjem til kona. Men han har trøbbel med å komme seg hjem til Norge. Foto: Privat
FAST I SPANIA: Jørn Syrstad vil hjem til kona. Men han har trøbbel med å komme seg hjem til Norge. Foto: Privat Vis mer

Jørn Syrstad har på vårparten nytt varme og sol i Spania. Han sitter i alderdommens paradis en 50 minutters kjøretur fra Alicante, og ønsker seg hjem. Kona, som er hjemme i Norge, ønsker ham hjem.

På grunn av tryggheten.

Mens coronaviruset har spredd seg til store deler av verden og dette blant annet har ført til reiseforbud, sitter mannen i 60-åra i Spania og vet ikke når han får komme hjem.

Men han insisterer på at han ikke er coronafast. Han er «Norwegian-fast».

- Jeg hadde opprinnelig en billett hjem i april. Men kona ordnet en billett til meg søndag, som hun finner ut at er kansellert, sier Syrstad til Dagbladet.

SPANIA: I Madrid tar de nå i bruk drastiske midler for å forhindre coronasmitte. Spania er det landet i Europa etter Italia som er hardest rammet av viruspandemien. Video: Politiet / AP Vis mer

Forbanna

Da Dagbladet snakket med Syrstad, sier han at han ikke ble varslet verken via telefon eller e-post om dette. Han sier at begge har prøvd å nå gjennom til Norwegians kundeservice, noe som har tatt tid på grunn av stor pågang.

- Jeg hadde forventet å få et tilbud om noe annet, et ekstrafly som kanskje ble satt inn, men jeg har ikke hørt noe om det heller, sier Syrstad.

Tirsdag ettermiddag har han imidlertid fått en tekstmelding fra Norwegian om at flyet er kansellert.

Frustrasjonen var stor da han ikke kom gjennom til selskapet på telefon.

- Det som gjør meg forbanna, er at de sier de skal hjelpe alle sine kunder, men gjør det motsatte. Folk ber om hjelp, men får det ikke.

TOMME GATER: I området der Syrstad bor utenfor Alicante. Foto: Privat
TOMME GATER: I området der Syrstad bor utenfor Alicante. Foto: Privat Vis mer

Vil hjem

Hans helsetilstand gjør at han tilbringer tid i Spania. Tiden der, gjør at han føler mindre smerter og er i en bedre situasjon.

Men likevel vil han hjem til Norge.

- Jeg har jo kona der hjemme, som vil ha meg der. Det er ikke enkelt å bli utsatt for noe sånt. Jeg skulle gjerne vært hjemme, og hatt det norske helsevesenet i en slik situasjon.

Ikke fordi han ikke stoler på det spanske - men at han ikke vil ta fra noen sine rettigheter som spanske borgere.

- Det er ikke riktig at jeg eventuelt skal ta en respiratorplass fra en spanjol som betaler skatt til Spania.

Krevende situasjon

Norwegian sier til Dagbladet at de, som flere flyselskaper, står midt oppe i en krisesituasjon som ledelsen og organisasjonen jobber på spreng med å håndtere.

- Situasjonen endrer seg løpende og er derfor ekstra krevende. Vår viktigste prioritet nå er å sørge for å ivareta våre kunder og kolleger på best mulig måte. Vi vil oppdatere omverdenen med ny informasjon så fort vi har noe nytt å melde, via pressemeldinger, sosiale medier og vår nettside, sier Andreas Hjørnholm, presseansvarlig i Norwegian, til Dagbladet.

Han sier at kundene som blir berørt, vil bli kontaktet.

- Kunder som har kjøpt billetter på berørte flyginger vil bli kontaktet via SMS og e-post med alternativer, inkludert ombooking til flyginger på et seinere tidspunkt. Vi får et stort antall henvendelser og oppfordrer derfor våre kunder til å sjekke informasjon på vår hjemmeside.

Hjørnholm sier videre:

- Vi jobber med å finne løsninger til våre kunder som har reist til utlandet. Samtidig ber vi folk kontakte sin reiseforsikring, da det nettopp er i slike ekstraordinære tilfeller som dette, at man skal kunne benytte seg av reiseforsikring.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!