Ikke ett fett hva slags fett du får i deg

Det er ikke ett fett hva slags fett du spiser. Noen typer fett er sunnere enn andre. Våre statlige ernæringseksperter anbefaler mer av det flytende - på bekostning av det faste, mettede og herdede fettet. For noe fett må vi ha i kosten for å unngå sykdom.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den sterke fokuseringen på fett har gjort at mange tror alt fett er usunt. Men det ideelle kosthold er ikke fettfritt. Vi trenger fett blant annet for at kroppen skal nyttiggjøre seg alle vitaminene og få tilført nok vitaminer.

Inntaket av fett har økt nokså jevnt i vårt århundre, og nådde klimaks i 1960-åra. Da utgjorde fett ca 40 prosent av den norske kosten. Da var også forekomsten av hjerte-og karsykdommer på sitt høyeste.

Siden har forbruket sunket ned mot ca 35 prosent. Statens ernæringsråd anbefaler ytterligere reduksjon til ca 30 prosent.

Men mange leger, deriblant TV-legen og slankeeksperten Stig Bruset, mener vi bør ned mot 25 prosent for å få full uttelling i å forebygge for eksempel hjerteinfarkt og slag. Han minner om at i steinalderen greide folk seg med 15-25 prosent fett i kosten.

Steinalderkosten inneholdt mer av de sunne fettsortene, som omega 3-fettsyrer (i vilt og fisk), flerumettet fett og ikke noe av det industriframstilte transfettet.

Mer olje

- Vi bør ut fra helsemessige hensyn bruke mer vegetabilsk olje og mindre hard margarin (av typen Melange og Per), fordi både enumettet og flerumettet fett er sunnere enn mettet og herdet fett, sier professor Jan Ivar Pedersen ved Institutt for ernæringsfysiologi, Universitetet i Oslo.

Han sitter i Statens ernæringsråd, som med det første vil komme med mer detaljerte fett-tilrådinger overfor industrien og forbrukerne.

Pedersen har forsket spesielt på det som kalles transfettsyrer, som er en industriskapt mellomting mellom mettet og umettet fett:

- Når margarinindustrien skal produsere margarin av planteoljer, må oljene delvis herdes for at margarinen skal komme i fast form. I denne prosessen vil en del av fettsyrene bli mettet og en del vil endre karakterer, slik at fettsyrene går over til å likne mer på de mettede fettsyrene, forklarer Pedersen.

Flytende margarin

- Betyr dette at den myke margarinen er farligere enn vi har trodd?

- Vi bør i alle fall begrense inntaket av matvarer med transfettsyrer - herdet og mettet fett. Svenskene har flytende margarin, og den er sunnere, siden den ikke har disse transfettsyrene. Men den herdede vegetabilske oljen er likevel mindre skadelig enn herdet fiskeolje. Fiskeolje er billigere og brukes i mange bakervarer. Den inneholder også kolesterol.

- Hva med den som vil følge den slanke linjen?

- Generelt mindre fettinntak av så vel fast som flytende fett. Men olivenolje, soyaolje, solsikkeolje og andre vegetabilske oljer er å anbefale framfor margarin og smør, til steking og baking. Lettmargarin på brødet, der noe av fettet er erstattet med vann, er derimot greit.

Les dagens kronikk "Fordømt fett!"