BOMTUR:  Snøscooterpatruljene som dro ut i grålysningen, kom fram til området klokka 07.15 der et overvåkningsfly fant en såkalt varmesignatur to timer tidligere.  Men det er ikke noe flyvrak i og rundet den posisjonen. To helikoptre har forsøkt å komme ned , måtte snu på grunn av været. FOTO: ANIIA  ARNTZEN/ DAGBLADET.
BOMTUR: Snøscooterpatruljene som dro ut i grålysningen, kom fram til området klokka 07.15 der et overvåkningsfly fant en såkalt varmesignatur to timer tidligere. Men det er ikke noe flyvrak i og rundet den posisjonen. To helikoptre har forsøkt å komme ned , måtte snu på grunn av været. FOTO: ANIIA ARNTZEN/ DAGBLADET.Vis mer

Ikke flyvrak ved de nye varmesporene

Snøscooterpatruljer har vært framme. Helikoptre måtte snu i morges også.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Varmesporet som et overvåkningsfly fra Andøya observerte med infrarødt kamera klokka 05.10 i morges, er trolig ikke det savnede norske Hercules-flyet likevel.

- Ingen helikoptre har kommet ned i området sør for Kebnekaise på grunn av værforholdene, men bakkemannskaper har vært der ut uten å finne noe, opplyser redningsleder Tore Hongseth ved Hovedredningssentralen i Bodø til Dagbladet.

Leteområdet er i morgentimene på 5 x 2 kilometer, inkludert Kebnekaises nord- og sørtopp, opplyser Forsvaret.

Hindres av dårlig vær Været er fremdeles så dårlig at tre av fire søkshelikoptre står på bakken og avventer forholdene.

Bare ett norsk Seaking-redningshelikopter er fremdeles i drift. Målet er å søke toppene til Kebnekaise. Men været har tvunget dette helekopteret til å avbryte og lande, melder den svenske redningstjenesten ved 10.30-tida.

Ved ni-tida ble også to norske F-16-fly satt inn i søket.

- Deres fremste oppgave blir å holde kontroll på værsituasjonen og for deretter å melde i fra om mulige forbedringer som gjør det mulig å søke med helikopter, melder Forsvaret.
Den svenske redningstjenesten sier at det i øyeblikket er 37 personer som deltar i søket på bakken. Disse benytter seg av snøskutere og ski.

Ikke vrakspor Redningsledelsen i Bodø har fått beskjed fra svenske Sjøfartverket, som koordinerer letingen i det ugjestmilde og bratte svenske fjellmassivet, om at det ikke er spor etter noe flyvrak i og ved posisjonen der Orion-flyet fant en såkalt hot point med varnesøkende kamera.

Også i går kveld ble slike varmespor sjekket ut av saken.

- Vi har fått rapporter at de første snøscooterpatruljene var framme klokka 07.15.  To helikoptre som har forsøkt å komme ned der Orion-flyet fant en varmesignatur, har begge måttet gi opp å lande. De har dratt til Kiruna for å fylle drivstoff, sier Hongseth.

Det var et norsk Orion-fly som klokka 05.10 i morges oppdaget en varmestripe som ble registrert med varmesøkende kamera i bratt terreng i 1600-meters høyde sør for Sveriges høyeste fjell Kebnekaise.

- Overvåkningsflyet fra Andøya fant en avlang varmestripe som skiller seg ut fra terrenget forøvrig - et såkalt hot point.
Det er ikke særlig mye annet som skiller seg ut i dette terrenget, heller ikke dyr, sa redningsleder Tore Hongseth ved Hovedredningsentralen for Nord-Norge i Bodø til Dagbladet.

Det savnede Hercules-maskinen, som var tre år gammel, dro fra Evenes klokka 13.40 med fem norske offiserer ombord.

Transportflyet skulle til Kiruna for å hente utstyr og mannskap i forbindelse med den store vintermilitærøvelsen Cold Response i Bardufoss.

De savnede er:

HER SØKES DET: Dette kartutsnittet viser det nye søksområdet som omfatter Nordtoppen og Sørtoppen av Kebnekaise. Kart: Sjöfartsverket
HER SØKES DET: Dette kartutsnittet viser det nye søksområdet som omfatter Nordtoppen og Sørtoppen av Kebnekaise. Kart: Sjöfartsverket Vis mer

•Flyger og kaptein Ståle Garberg (42), Oslo.

•Skvadronsjef og oberstløytnant Truls Audun Ørpen (46), Oslo

•Lasteleder og kaptein Bjørn Yngvar Haug (40), Ullensaker

•Lasteleder  og kaptein Siw Robertsen (45), Oslo

•Kaptein Steinar Utne (35), Oslo

Taus nødpeilesender Flyet forsvant fra radaren etter at det hadde passert grensen mot Sverige.

På tross av topp moderne elektronisk utstyr i denne nye Hercules-130J-modellen, er det ingen bekreftede meldinger om signaler fra nødpeilesender, som i prinsippet skal gi signaler i flere døgn.

Det norske Forsvaret har hatt Hercules-fly siden 1969 uten alvorlige uhell.

 

 FORELØPIG MYSTERIUM:  Hercules- maskinen - en av fire i det norske Forsvaret - har ikke gitt noen bekreftede nødpeilesignaler. Varmesporet som et Orion-fly rapporterte klokka 05.10 i dag, kommer ikke fra et flyvrak, har snøscooterpatruljer nå bekreftet. Foto: Forsvaret.
FORELØPIG MYSTERIUM: Hercules- maskinen - en av fire i det norske Forsvaret - har ikke gitt noen bekreftede nødpeilesignaler. Varmesporet som et Orion-fly rapporterte klokka 05.10 i dag, kommer ikke fra et flyvrak, har snøscooterpatruljer nå bekreftet. Foto: Forsvaret. Vis mer