Ikke full fritaksrett

Det blir ikke full fritaksrett fra det nye faget kristendomskunnskap med religions- og livssynsorientering. Et forslag fra Sosialistisk Venstreparti om fullt fritak ble forkastet i Stortinget i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forslaget ble satt fram av Rolf Reikvam (SV). Han viste til at det nye faget har ført til sterke reaksjoner fra ulike miljøer.

SV foreslo også at regjeringen burde utarbeide en egen læreplan for et nytt religionsnøytralt fag som skal kalles tros- og livssynskunnskap. Begge forslagene fikk bare partiets egne stemmer.

Kirke-, utdannings- og forskningsminister Jon Lilletun gjorde det klart at det ikke vil bli gjort endringer i fritaksretten før faget skal vurderes på nytt om tre år.

- Jeg vil advare mot å endre opplegget. Vi har sagt at vi skal vurdere erfaringene etter tre år. Det er viktig at vi får prøvd ut opplegget i tre år, slik at vi kan få en skikkelig evaluering, sa Lilletun.

Faget er blitt praktisert et halvt år. I løpet av denne tiden har det kommet inn 1200 søknader om fritak bare i Oslo. Norsk Lærerlag har protestert, og foreldre i Hordaland har dannet en foreldreforening mot faget.

Opplysning og hjelp

- Med det mangfold av religioner og livssyn som finnes i det norske samfunn, er ingen tjent med at store grupper føler seg overkjørt. Hvordan vil undervisningsministeren møte kravet om full fritaksrett, spurte Reikvam.

- Med et rundskriv som skal gi oppklaring, presisering og hjelp slik at vi kan få en praktisering som kan oppleves trygg, både for foreldre, elever og lærere, svarte Lilletun.

- Dersom elevene uten videre skulle fritas fra alle aktiviteter i skolen som foreldrene opplever som religiøse/etiske problem, ville det være umulig å gi den kunnskapen som læreplanen legger opp til, konkluderte statsråden.

Han mente at læreplanen ga skolen muligheter til tilpasninger og differensiering.

- Skolen bør så tidlig som mulig utarbeide en plan for undervisningen i faget. I planen bør skolen gjøre greie for hva man generelt kan tilby når det gjelder differensiering i forhold til elever med ulik religiøs og livssynsmessig bakgrunn, anbefalte statsråden.

(NTB)