ØDELAGT: Togsettet til en pris på 70 millioner kroner sporet av og krasjet med en fjellvegg under testkjøring forrige onsdag. Toget er totalvrak. Foto: HENNING LILLEGÅRD / DAGBLADET
ØDELAGT: Togsettet til en pris på 70 millioner kroner sporet av og krasjet med en fjellvegg under testkjøring forrige onsdag. Toget er totalvrak. Foto: HENNING LILLEGÅRD / DAGBLADETVis mer

Ikke funnet teknisk feil på ulykkestoget

NSBs nye supertog holdt altfor høy fart da det sporet av og krasjet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Etterforskningen etter togulykken med NSBs nye supertog Flirt pågår for fullt. Nå, nærmere ei uke etter uhellet, som skjedde under testkjøring i Vestfold, uttaler Statens havarikommisjon for transport at de ikke har funnet tekniske feil med togsettet, skriver Aftenposten.

Før helga ble det klart at toget holdt altfor høy fart da det sporet av og traff en fjellvegg sør for Holmestrand; fartsgrensa på stedet er 70 km/t, likevel kjørte toget i 135 km/t.

Ingen konklusjon Havarikommisjonen vil foreløpig ikke konkludere hvorfor toget kjørte så fort.

- Foreløpig har vi ikke noe grunnlag for å si hvorfor toget holdt den hastigheten det gjorde. Det kan være mange ting som er bakgrunn for dette, sier Kurt A. Olsen, direktør for jernbane i kommisjonen, til Aftenposten.

Kommisjonen har foretatt omfattende tekniske undersøkelser. Dette innbefatter å hente ut data fra togets ferdsskrivere, som i tillegg til kjøredata inneholder videofiler fra kameraer om bord. I tillegg har de hatt samtaler med de fem som var om bord.

- Vi skal ikke fordele skyld og ansvar, understreker Olsen.

Alle tilgjengelige ressurser Parallelt med havarikommisjonens undersøkelser driver Vestfold politidistrikt sin egen etterforskning. Politiinspektør Eskil Bredesen ved opplyser til Dagbladet at det kan bli aktuelt å innkalle togpersonalet til nye avhør.

Artikkelen fortsetter under annonsen

LINJA RYDDET: Svære spesialmaskiner fjernet i helga togvraket fra skinnegangen, og Jernbaneverket har nå rekonstruert hele ulykkesstrekningen på 200 meter. Foto: LASSE LJUNG / NYHETSFOTO
LINJA RYDDET: Svære spesialmaskiner fjernet i helga togvraket fra skinnegangen, og Jernbaneverket har nå rekonstruert hele ulykkesstrekningen på 200 meter. Foto: LASSE LJUNG / NYHETSFOTO Vis mer

- Vi må finne ut om det er skjedd noe straffbart. Men foreløpig er det for tidlig å si om det vil bli tatt ut noen siktelse i saken, sier han.

Bredesen forteller at alle tilgjengelige ressurser ved politidistriktet er avsatt til etterforskningen.

Kostbart NSB har inngått avtale med den sveitsiske produsenten om å kjøpe 50 togsett av typen Flirt, til en samlet verdi på 4 milliarder kroner. De første settene skulle etter planen inn i trafikk på Vestfoldbanen om ei ukes tid - men så skjedde ulykken, og det er nå i det blå når det kan bli aktuelt å sette inn togene, som har liknende ytelse som Flytoget.

- Innsettelsen av Flirt-togene ligger på is inntil havarikommisjonen har avgitt endelig rapport, opplyser NSBs pressevakt Håkon Myhre til Dagbladet.

Ulykken er kostbar for NSB; for det første koster det totalvrakede ulykkestogsettet alene 70 millioner kroner; for det andre er kapasiteten på Vestfoldbanen sterkt redusert så lenge ulykkesstrekningen er stengt og passasjerer må busses mellom Holmestrand og Tønsberg.

- Publikum har vært tålmodige, men vi ønsker selvsagt å få banen i gang igjen, sier Myhre, som roser Jernbaneverket for arbeidet de har lagt ned for å få strekningen i drift igjen.

- Rekordforsøk Jernbaneverket, ved informasjonssjef Thor Erik Skarpen, opplyser til Dagbladet at mannskapene har jobbet på spreng for å reparere ulykkesstrekningen.

- Vi har måttet gjenoppbygge 200 meter av strekningen fra bunnen av - skinner, sviller, pukk, kabelkanaler og telekabler, forteller han, og karakteriserer reparasjonsarbeidet som et «rekordforsøk i jernbanebygging».

Skarpen opplyser at Jernbaneverket i morgen formiddag vil ta stilling til når strekningen kan åpnes igjen.