Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Ikke gi gutter sertifikatet før de fyller 23 år

Veidirektør Olav Søfteland mener at gutter ikke bør kunne ta «lappen» før de fyller 23 år. - Unge gutter forstår ikke hvor farlig det er å være vågal i trafikken, mener Søfteland.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Jentene bør fortsatt få anledning til å kjøre opp når de fyller 18, mener veidirektøren, som er klar over at hans tanker kan oppfattes som kontroversielle. Men som han sier:

- Det er ingen tvil om at unge jenter kjører mer fornuftig enn jevnaldrende gutter. Ved å la guttene vente i fem år med å få «lappen», vil vi trolig unngå en rekke ulykker.

På «tullingtoppen»

Søfteland har lansert sine tanker om temaet før, og forventer ikke applaus denne gang heller:

- Forrige gang, for halvannet år siden, fikk jeg mange negative reaksjoner. En lang periode var jeg konge på «tullingtoppen» på ei nettside, forteller veidirektøren, som også fikk noe positiv respons.

- Hovedsaken var at vi fikk en debatt, og det håper jeg vi får nå også. Altfor mange dør i trafikken som følge av unge gutters kjøring.

Vil ha begrenset

Søfteland understreker at han ikke lanserer 23-årsgrense for gutter som et reelt forslag, men mer som en tanke han gjør seg:

- Et annet virkemiddel som kan bli enklere å få gjennomført, er førerkort med restriksjoner. Eksempelvis at unge gutter har kjøreforbud om natta og i helgene, som er tidspunktene da de fleste ulykker skjer.

Finn Harald Amundsen er seksjonsleder for trafikksikkerhet ved Vegdirektoratet. Han er enig:

- De typiske ungdomsulykkene skjer i helger og om nettene, når unge gutter vil kjekke seg - gjerne på vei fra fest, og ofte med jenter i bilen. De fleste ulykkene er utforkjøringer som følge av høy fart, sier Amundsen.

Han opplyser at unge gutter - fra de er 18 år til de blir rundt 22 - er fire ganger så trafikkfarlige som andre bilister.

- Risikoen minker kraftig etter få år. Derfor bør forhøyet aldersgrense være et aktuelt virkemiddel. Et annet mulig virkemiddel er å innføre begrenset førerkort, med rett til å kjøre bare i begrensede tidsrom.

Det er opp til politikerne våre om de vil vedta begrenset førerkort.

Vil ikke

Samferdselsminister Torild Skogsholm (V) forstår motivet for Søftelands utspill, men støtter det ikke:

- Fart og spenning er vanskelig å få bukt med, sier Skogsholm. Hun mener at en rekke tiltak som er satt ut i livet, eller er i ferd med å settes ut i livet, vil bidra til færre ungdomsulykker. Skogsholm nevner blant annet:Et ti timers obligatorisk kurs for alle 16-åringer som ønsker å øvelseskjøre, er iverksatt fra 1. juli i år. Kurset dekker tre felter: holdninger, sikkerhet og førstehjelp.Politiets utvidede fullmakt til å ta førerkortet fra ungdom som bedriver uvettig kjøring.Prikkbelastningssystemet som skal innføres fra nyttår, og som vil sørge for inndratt førerkort ved gjentatte overskridelser.Veiledning fra Vegvesenet til landets russekull.Tiltak i fylkeskommuner og videregående skoler, à la «Sei ifrå!» i Sogn og Fjordane. Et tiltak som skal stimulere unge passasjerer til å tørre å si fra når jevngamle sjåfører kjører uvettig eller ruspåvirket.

- Det er mange spennende ting på gang. Jeg tror vi vil få resultater på sikt, sier Skogsholm.