Erna om bråstoppen:

- Ikke holdbart

Høyre-leder Erna Solberg er svært bekymret over hva regjeringens politikk får å si for veiutbygging i Norge.

STANS: Her stanser den fire felts motorveien på Sørlandet. Lørdag var Erna Solberg på stedet, og hun bekymrer seg over hva regjeringens politikk vil få å si for prosjektet. Foto: Lars Eivind Bones/ Dagbladet.
STANS: Her stanser den fire felts motorveien på Sørlandet. Lørdag var Erna Solberg på stedet, og hun bekymrer seg over hva regjeringens politikk vil få å si for prosjektet. Foto: Lars Eivind Bones/ Dagbladet. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

MANDAL (Dagbladet):- De skaper mye uro og usikkerhet fra nord til sør.

Det er Erna Solbergs nådeløse dom om signalene fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og resten av regjeringen etter den voldsomme kostnadsøkningen i byggebransjen.

- Må bygges

Krisa har ført til at Nye veier har omprioritert hvilke veier de skal bygge, og regjeringen vil ta alle veiprosjekter opp til ny vurdering.

- Det bidrar til usikkerhet på alle prosjekter over hele landet, sier Solberg til Dagbladet.

Dagbladet har tidligere skrevet om E39 ved Mandal, som bråstanser i et 26 kilometer langt stykke. Nye veier har nå innstilt byggingen av veien på ubestemt tid. På hver side ligger nye 4-felts motorveier ferdige.

FULL STANS: Høyre-leder Erna Solberg ved krateret på E39 mellom Mandal og Lyngdal. Foto: Kjetil Kjær Andersland/ Dagbladet
FULL STANS: Høyre-leder Erna Solberg ved krateret på E39 mellom Mandal og Lyngdal. Foto: Kjetil Kjær Andersland/ Dagbladet Vis mer

Erna Solberg skuer bort mot krateret når hun lørdag er på besøk ved det avbrutte storprosjektet.

- Jeg skjønner jo at folk reagerer. Det er jo ikke holdbart. Over tid kan det jo ikke være sånn, dette må jo bygges, sier Solberg.

Administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland, har tidligere forklart at det er prisstigningen som er hovedårsaken til utsettelsen.

- For tida er det usikkerhet i markedet, og situasjonen har forverret seg det siste halvåret. Det er høye strømpriser, høye dieselkostnader og høye priser på enkelte råvarer. Det kan være behov for mye stål på veistrekninger hvor det skal bygges bru og tunnel, og det er elementer som kan være veldig sårbare for prisveksten som vi ser nå, sa hun til Dagbladet.

Vil ikke detaljstyre

Høyre-lederen understreker samtidig at hun ikke vil gå inn og detaljstyre Nye veiers prioriteringer.

- Vi skal følge opp finansieringen av nye veier sånn at de prosjektene er innenfor får en framdrift. Om akkurat hvert enkelt prosjekt vil jeg bryte min egen reform hvis jeg skal gå inn å detaljstyre at det skal bygges før det.

AVBRUTT: Plutselig, midt i et veikryss, stanser motorveien vest for Kristiansand. 26 kilometer mangler på veien mot Stavanger. Foto: Lars Eivind Bones/ Dagbladet.
AVBRUTT: Plutselig, midt i et veikryss, stanser motorveien vest for Kristiansand. 26 kilometer mangler på veien mot Stavanger. Foto: Lars Eivind Bones/ Dagbladet. Vis mer

- Vi har valgt å lage en reform for å få mer samfunnsnytte, for å få bedre prosjekter sier at ekspertene skal avgjøre porteføljestyringen, sier Solberg.

Fra veikrateret ved Marnardal velger også Solberg å se på den lyse siden.

- Vi kan fokusere på det, eller så kan vi fokusere på mange nye kilometer vei det er bygget. Lokalpolitikere har lenge fortalt om hvor forferdelig dårlig vei det er fra Kristiansand. Det går faktisk framover.

Av lokale omtales E39 omtales «dødsveien» fordi det er en av veiene i Norge som krever flest liv. Bare mellom 2012 og 2016 ble 25 mennesker drept i Vest-Agder og Rogaland på E39.

- Vet ingenting

Høyre-lederen er nå bekymret for hva regjeringen har å by på for norske veier framover. Regjeringspartiene har vært motstander av Solberg-regjeringens storsatsing med det egne selskapet Nye veier, og de skal forhandle budsjett med SV som har programfestet å legge selskapet ned.

- Vi vet jo ikke hva regjeringen kommer med. Vi vet ingenting om hva regjeringen holder på med. Men de har sagt at de skal ta ned tempoet og se på økonomien. Vi vet heller ikke hvor mye det vil bidra til at Nye veier må omprioritere.

Solberg viser også samtidig forståelse for at det er behov for å skru ned tempoet på utbyggingen med inflasjon og rekordpriser.

- Vi har respekt for at det er høyere priser for øyeblikket, og hvis det er veldig dårlig konkurranse på grunn av arbeidskraft og høyere priser så er det sånn at en vei som skulle vært bygget i 2023 kanskje skal bygges i 2025.

Mathias Bernander er Høyres ordførerkandidat i Kristiansand og følger Solberg på hennes sørlandsturné. Han sier de lokale reagerer med forferdelse på bråstoppen.

- Vi mener jo dette er to skritt tilbake. Det var derfor vi kjempet for nye veier, for at vi skulle bygge helhetlig og se hele veien under ett. Vi ble beskyldt for skremselspropaganda i valgkampen da vi advarte om dette, og så er det akkurat det som skjer, sier Høyre-toppen.

Nygård: - Usikker

I et tilsvar skriver samferdselminister Jon-Ivar Nygård (Ap) følgende til Dagbladet:

- Jeg er usikker på hvordan jeg skal oppfatte Erna Solbergs veikritikk. Hun sier at regjeringen skaper usikkerhet rundt veiutbyggingen. Men samtidig slår hun fast at Høyre, i likhet med regjeringen, ikke vil overstyre Nye Veiers vurderinger av hvordan de best bygger ut E39 mellom Mandal og Lyngdal og andre veier selskapet har fått ansvar for. Nye Veier styrer i dag etter samme budsjett og rammer som hennes egen regjering la opp til. De utsettelsene vi nå ser er nettopp konsekvens av den uavhengige rollen hun ga Nye Veier da selskapet ble opprettet.

- Jeg skjønner at en slik utsettelse blir møtt med skuffelse lokalt, men begrunnelsen fra Nye Veier er forståelig. Alle aktører innen bygg og anleggsnæringen opplever store kostnadsøkninger. Regjeringen har varslet at situasjonen som har utviklet seg i norsk økonomi, krever en gjennomgang av hvordan vi bruker fellesskapets midler - også i veiutbyggingen. Vi kommer tilbake til hvordan vi best fortsetter satsingen på vei, samtidig som vi sikrer handlingsrom til å løse andre viktige oppgaver. Den jobben ville også en regjering dominert av Høyre måttet ta, skriver Nygård.

- Helt tragisk

Bernander er nå bekymret for at Nye veier skal stå for fall med Ap/ Sp-regjeringen.

- Vi er bekymret for hele modellen Nye Veier fordi vi har en regjering som har sagt at de skal evaluere når de bygger ny vei, og Nye veier får ikke de rammene de trenger. Og nå skal de forhandle budsjett med SV som vi legge ned hele Nye veier.

Ap-ordfører Arnt Abrahamsen har tidligere uttrykt stor frustrasjon over at veien mellom Mandal og Lyngdal er i det blå.

- Jeg synes at det er helt tragisk. Man er godt i gang med utbyggingen av en firefelts motorvei fra Oslo til Stavanger, og så utsettes utbyggingen av en strekning på nær tre mil mellom Mandal og Lyngdal. Det er så provoserende som det går an. Det er helt bak mål, sier Abrahamsen til Dagbladet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer