SER FREMOVER. Havnedirektør Ingvar M. Mathisen vil kun forholde seg til det som har skjedd i Oslo Havn etter 15. august, da han begynte som direktør. Det sier styreleder Roger Schjerva (t.v.) at han «har respekt for». Foto: Nina Hansen / Dagbladet
SER FREMOVER. Havnedirektør Ingvar M. Mathisen vil kun forholde seg til det som har skjedd i Oslo Havn etter 15. august, da han begynte som direktør. Det sier styreleder Roger Schjerva (t.v.) at han «har respekt for». Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Oslo Havn

Ikke mer Kina-luksus for havnetopper

Men toppledelsen i kommunale Oslo Havn nekter å svare på flere spørsmål om sprit-spandering, luksushoteller og fly på businessclass til Hong Kong.

(Dagbladet): Hvert år siden 2013 har kommunalt ansatte i Oslo Havn reist på kostbare luksusturer til Kina med havnekolleger fra Bergen og Kristiansand havn.

Dagbladet avdekket nylig at de fire Kina-turene alene har kostet over 700 000 kroner for Oslo Havn. Ansatte har flydd businessclass konsekvent, bodd på femstjerners luksushoteller, og spandert sprit på havnekunder.

Til daglig har Oslo Havn ansvaret for driften av havna og tusenvis av tonn med gods som kommer sjøveien til Oslo. Havna er også en mektig eiendomsbesitter i hovedstaden.

Reiser ikke til Kina i år

Målet med Kina-turene har, ifølge havnetoppene selv, vært å overtale dem som importerer varer fra Kina til å bruke havnene. Men når den årlige messen i Guangzhou i Kina går av stabelen i november, blir det altså uten tilstedeværelse fra Oslo Havn.

- Oslo Havn vil ikke være representert på noen messer i Kina i år, skriver havnedirektør Ingvar M. Mathisen i en epost til Dagbladet. Han begynte i jobben 15. august i år.

Den nye direktøren ønsker ikke å svare på Dagbladets spørsmål om hvorfor Oslo Havn etter fire årlige besøk ikke lenger skal reise til Kina, eller på spørsmålet om hva havna har fått igjen for de årlige Kina-turene.

Etter en av Kina-turene i 2014 førte Oslo Havn 70 988 kroner i utgifter på kategorien «representasjon og gaver ved representasjon».

Dagbladet avdekket nylig at Oslo Havn ikke kan dokumentere at styrelederen har gitt direktøren fullmakt til å godkjenne sprit-spandering, eller at det er søkt om å fly på businessklasse, slik kommunens regler krever. Overfor Dagbladet har havneansatte også innrømmet at de har fått hjelp til å booke rom på luksushotellene fra havnas eksterne kunder.

Peker på kommunerevisjonen

Etter at Dagbladet i september begynte å stille spørsmål ved reiseregningene etter Kina-turene i perioden 2013-2016, ba styrelederen i Oslo Havn, Roger Schjerva, om at administrasjonen skulle «gå gjennom de retningslinjer og regler som gjelder for reiser og representasjon i Oslo kommune og sjekke vår egen praksis, for å sikre at retningslinjene blir fulgt».

Under et møte i havnestyret torsdag denne uka, ble det klart at den nye havnedirektøren har valgt å begrense gjennomgangen til å gjelde perioden han selv har vært direktør, altså fra 15. august i år.

Havnedirektørens gjennomgang gir dermed ikke svar på om de ansatte fulgte reglene under sine Kina-besøk de siste fire årene. Dette er et spørsmål direktøren mener det eventuelt må bli opp til kommunerevisjonen å finne ut av:

- Jeg har ikke gått inn på det som har vært. Dét tror jeg at vi må overlate til kommunerevisjonen eller andre som har interesse av det, uttalte havnedirektør Mathisen til havnestyret.

Mathisens beskjed om at han ikke har sjekket opp forhold lenger tilbake i tid enn fra 15. august i år kom som en overraskelse på styreleder Roger Schjerva.

Styrelederen ga uttrykk for at han trodde havnedirektøren skulle sjekke opp i mer enn som så.

- Da jeg ga den bestillingen, hadde jeg ikke tenkt at det bare skulle undersøkes etter 15. august i år, det må jeg si, sa Schjerva.

- Respekt for direktørens valg

Samtidig som styrelederen uttrykte overraskelse over at styret ikke fikk den gjennomgangen på bordet som han trodde styret hadde bestilt, sa Schjerva at hadde «respekt» for det valget havnedirektøren hadde gjort.

- Jeg har respekt for havnedirektørens vurdering av at han vil forholde seg til perioden fra han har tiltrådt, og ikke ønsker å gå inn i hva som har skjedd før det, sa Schjerva under styremøtet, før han konkluderte:

- Så da tenker jeg at det får bli en jobb for kommunens kontrollorganer å vurdere dette. Vi har kommunerevisjon og vi har kontrollutvalg. Hvis de på bakgrunn av de opplysningene som nå er kommet fram i offentligheten mener at det her er grunnlag for å undersøke saken, så står de fritt til å gjøre det.

«Bryggesjauerfrue» protesterte

Havnedirektørens gjennomgang av praksisen for tjenestereiser og representasjon i Oslo Havn fra 15. august til i dag, som styret nå har gitt sin tilslutning til, lyder slik:

«Etter en gjennomgang av gjeldende regler på ovennevnte områder synes rutiner og praksis for både tjenestereiser og representasjon å følge gjeldende regler i Oslo kommune».

En av styremedlemmene som deltok under behandlingen av saken, heter Tom Haugvad. Han jobber i Searunner, som er en av kundene til Oslo Havn.

Dagbladet har tidligere omtalt at han under en av Kina-turene hjalp ansatte i Oslo Havn å booke rom på «The Langham», et femstjerners luksushotell i Hong Kong. Der hadde nemlig selskapet medlemskap selv, og Haugvad kunne derfor ordne med en god pris gjennom sin avtale.

- Det er jo hyggelig for meg at folk booker på den, for da ble det jo det en bedre avtale, uttalte Haugvad om hotell-avtalen til Dagbladet i september.

Haugvad har siden november i fjor vært et fast styremedlem i Oslo Havn. Han kommenterte ikke saken under styrets behandling.

Utenom havnedirektør Mathisen og styreleder Schjerva, var det kun Silje Kjosbakken (Rødt) som tok ordet. Kjosbakken er også kjent for å stå bak bloggen «Bryggersjauerfrue».

- Jeg reagerer på at vi ikke går ordentlig gjennom saken når den først er ute. Var Dagbladets artikkel riktig, og er det noe her vi burde ta tak i og være oppmerksom på, spurte Kjosbakken.

Hun ble stående alene med sitt syn.

REAGERER: Silje Kjosbakken sto alene med protestene i havnestyret. Hun satt ved siden av styremedlem Tom Haugvad, en havnekunde som har vært med Oslo Havn til Kina, og som også har booket hotellrom for havneansatte på fem-stjerners luksushotell. Foto: Vegard Venli/Dagbladet.
REAGERER: Silje Kjosbakken sto alene med protestene i havnestyret. Hun satt ved siden av styremedlem Tom Haugvad, en havnekunde som har vært med Oslo Havn til Kina, og som også har booket hotellrom for havneansatte på fem-stjerners luksushotell. Foto: Vegard Venli/Dagbladet. Vis mer

Nekter å svare

Dagbladet har flere ganger stilt toppledelsen i Oslo Havn spørsmål om kommunens regler har blitt fulgt under Kina-turene.

Vi har blant annet spurt om hva Oslo Havn har fått igjen for pengebruken i Kina. Vi har også spurt styreleder Roger Schjerva om han er komfortabel med at havnas kunder booker hotellrom for havnas ansatte, at ansatte reiser business class, bor på luksushoteller og spanderer alkohol på eksterne uten at styrelederen har gitt fullmakt til dette.

Men verken styrelederen eller havnedirektøren har hittil ikke ønsket å svare på spørsmålene. Det har vekket oppsikt.

- Oslo Havn kan ikke la være å svare på spørsmål om de har fulgt reglementet, uttalte jusprofessor Hans Fredrik Marthinussen til Dagbladet i slutten av september.

Sist vi spurte styrelederen om svar, ba han om å få komme tilbake til spørsmålene når administrasjonen hadde vurdert om reglene ble fulgt.

- Jeg ønsker at administrasjonen skal gå gjennom hva som er fakta når det gjelder reglement og praksis og at styret behandler saken før vi svarer på spørsmål, sa Schjerva da.

Heller ikke havnedirektøren har ønsket å svare på spørsmål om sitt eget saksframlegg til havnestyret, før etter det var behandlet i styret. Etter styremøtet stilte Dagbladet de samme spørsmålene på nytt. Men heller ikke denne gang ville havnetoppene svare.

Nå har de skiftet begrunnelse for å ikke svare på spørsmål: De vil bare forholde seg til framtida.

- De forhold Dagbladet forespør omhandler reiser og representasjon før både styreleder og jeg tiltrådte våre posisjoner i Oslo Havn KF. Styreleder og jeg er derfor enige om at vi i denne saken forholder oss til framtida, og har ikke behov for å kommentere forgjengernes valg, skriver havnedirektør Mathisen i en kommentar.

Den forrige havnedirektøren i Oslo Havn gikk januar i år til en ny toppjobb i Oslo rådhus, under miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg.

Kontrollutvalget vurderer saken

HAVNESTYREMØTE: Kommunens regler for spandering og reiser ble diskutert av havnestyret i Oslo Havn i går. Her ved styreleder Roger Schjerva, havnedirektør Ingvar M. Mathisen, og Erling Lae. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
HAVNESTYREMØTE: Kommunens regler for spandering og reiser ble diskutert av havnestyret i Oslo Havn i går. Her ved styreleder Roger Schjerva, havnedirektør Ingvar M. Mathisen, og Erling Lae. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

Det er ikke mer enn noen måneder siden kommunerevisjonen undersøkte rutinene i Oslo Havn på oppdrag fra kontrollutvalget.

Det skjedde etter at Dagbladet avdekket en anbudsprosess der tidligere havnedirektør hadde gitt et millionoppdrag til en styrekollega. Havna brøt loven om offentlige anskaffelser flere ganger i løpet av innkjøpsprosessen, konkluderte kommunerevisjonen etter å ha undersøkt saken.

- Nå har vi nettopp gjort en undersøkelse etter tips fra Dagbladet. Vi påpekte svake rutiner og dårlig dokumentasjon, sier Kvisgaard. Han påpeker:

- Når det nå kommer tips om andre svakheter ved den samme virksomheten, så betyr jo det at terskelen for å kikke på dette nå, er lavere, sier kontrollutvalgsleder i Oslo kommune, Ola Kvisgaard (H).

- Hva tenker du om at ingen i havnas toppledelse ønsker å svare på Dagbladets spørsmål om hvorvidt kommunens regler er fulgt?

VURDERER GRANSKING: Ola Kvisgaard, leder av kontrollutvalget i Oslo, sier at han nå må vurdere å undersøke om Oslo Havn har fulgt reglene for tjenestereiser og representasjon i Oslo kommune.
VURDERER GRANSKING: Ola Kvisgaard, leder av kontrollutvalget i Oslo, sier at han nå må vurdere å undersøke om Oslo Havn har fulgt reglene for tjenestereiser og representasjon i Oslo kommune. Vis mer

- Når noen ikke svarer, kan det være et signal om at det kan være lurt av kommunerevisjonen å se nærmere på hva som er skjedd. Ansatte i Oslo kommune har utvilsomt en plikt til å svare på spørsmål fra revisjonen, sier Kvisgaard. Han understreker:

- Kommunerevisjonen og kontrollutvalget har selvfølgelig de samme forventningene til ledelsen i de kommunale foretakene som til andre ledere i kommunen.