- Ikke mobbehumor

Departementet godkjente at Eia skulle spøke med Solbergs vekt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Se video fra pressekonferansen her!

(Dagbladet.no) Under en pressekonferanse i dag spøkte Harald Eia flere ganger med utseendet til Erna Solberg. Blant annet sa han at når Solberg er på stranda, prøver Greenpeace å dytte henne ut i vannet igjen. Eia sa også at når Solberg skal være streng når hun får menyen på en restaurant, svarer hun «ja takk».

Vitsingen skjedde under lanseringen av Valgkampanjen 2005 på Hersleb skole i regi av Kommunal- og regionaldepartementet.

I kampanjen deltar Harald Eia med aliaset Thomas André. Kampanjen skal engasjere velgerne til å stemme under høstens valg. I Kommunal- og regionaldepartementet er det ingen reaksjoner på vitsingen med Solbergs utseende.

- Nei, det var vi kjent med på forhånd. Det var en del av opplegget, sier informasjonssjef Geir Løndal til Dagbladet.no.

Bruker Solbergs vekt

Ifølge Løndal presenterte Harald Eia et opplegg for presentasjonen utfra at han skulle spille karakteren Thomas Andrè.

- Han mente at det var en grei måte å gjøre det på i forhold til Thomas Andrè. Vi fikk ikke detaljer, men det var vitser som kunne være på Solbergs bekostning. Det ble antydet at det kunne være den type ting, sier Løndal om vektvitsene som rammet Solberg.

UHØYTIDELIG: Departementet hadde på forhånd godkjent at det ble vitset om utseendet til kommunalminister Erna Solberg. Foto: SCANPIX
UHØYTIDELIG: Departementet hadde på forhånd godkjent at det ble vitset om utseendet til kommunalminister Erna Solberg. Foto: SCANPIX Vis mer

Departementet aksepterte Harald Eias forslag.

- Det synes vi var greit. Solberg er ganske romslig i forhold til fleip om henne, sier Løndal.

- Var det nødvendig å vitse om kropp og vekt i en kampanje om valg?

- Det går mer på totalkonseptet rundt figuren Thomas André. Han er en som ikke har spesielt godt utviklede sosiale antenner. Det var for å gi figuren troverdighet.

Tror ingen blir såret

- Kan noen bli såret av dette?

- Det tror vi ikke. Dette er en happening som ikke er omfattet av kampanjen. Det er ingenting slikt i filmene som skal vises i kampanjen, sier informasjonssjefen.

Løndal avviser at vitsene representerer mobbehumor.

- Noen vil muligens se det på den måten. Vi ser det som at denne figuren ikke har spesielt gode antenner, understreker han.

Under pressekonferansen sa Eia at han ikke var klar over at Solberg skulle være til stede. Dét var imidlertid en del av spøken.

Løndal benekter at det nå er fritt frem for å spøke med Høyres leder og utseendet hennes.

- Hun må selv kommentere hvor hennes grenser går, sier han.

Bruker 10 mill.

Valgkampanjen som skal lokke velgerne til stemmelokalene i september, koster 10 millioner kroner, ifølge departementets pressemelding. Flere reklamebyråer har deltatt i utarbeidelsen.

- Målsetningen med kampanjen er å sikre at mangel på kunnskap om valgordningen ikke skal være en årsak til at velgerne lar være å stemme, sier Erna Solberg i en pressemelding på departementets hjemmesider.