DE ETTERLATTE HAR FÅTT BREV: Et brev sendt fra bistandsadvokatene i Scandinavian Star-saken har fått et brev basert på informasjon fra politiets nye Scandinavian Star-etterforskning. Den skal konkludere med at ingen vil bli holdt ansvarlige for brannen. Foto: CLAUS BJØRN LARSEN / NTB scanpix
DE ETTERLATTE HAR FÅTT BREV: Et brev sendt fra bistandsadvokatene i Scandinavian Star-saken har fått et brev basert på informasjon fra politiets nye Scandinavian Star-etterforskning. Den skal konkludere med at ingen vil bli holdt ansvarlige for brannen. Foto: CLAUS BJØRN LARSEN / NTB scanpixVis mer

- Ikke mulig å utpeke en eller flere direkte ansvarlige for mordbrannen

Pårørende etter Scandinavian Star-brannen har fått høre det som skal være Oslo-politiets konklusjon i etterforskningen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): «Det synes dessverre allerede å være på det rene at det ikke vil være mulig å utpeke en eller flere direkte ansvarlige for mordbrannen.»

Dette skriver de koordinerende bistandsadvokatene Siv Hallgren og Espen Komnæs i et brev til overlevende og etterlatte etter brannkatastrofen på Scandinavian Star. Brevet er datert 7. juli 2016. Opplysningene i brevet kommer direkte fra etterforskningsledelsen i Oslo politidistrikt får Dagbladet bekreftet.

Verken de to bistandsadvokatene eller etterforskningsledelsen i Oslo-politiet ønsker å kommentere saken. Politiadvokat Hanne Fauske opplyser at det planlegges en pressekonferanse om saken i neste uke og viser til den.

Krenkende

Brevet fra bistandsadvokatene viser at politiet er i ferd med å konkludere med at ingen stilles til ansvar for at skipet ble påtent natt til den 7. april 1990. 159 mennesker mistet livet i Skagerrak.

Skipet ble utvilsomt påtent og totalt var det minst seks branner om bord. Men politiet skal altså ikke ha klart å finne ut hvem som tente på.

- Dette er meget krenkende for de pårørende til ofrene og de som overlevde. De hadde tiltro til politiets nye etterforskning og at de rette nå endelig ville bli stilt til ansvar for brannkatastrofen. Reaksjonene så langt er sterke, forteller Sigurd Klomsæt, som er bistandsadvokat for over 50 personer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- En hån

Mike Axdal i den danske støtteforeningen har selv etterforsket brannen i 26 år etter at han såvidt overlevde selv, men mistet både broren og faren sin. Han er skuffet etter tilbakemeldingen.

- Min far og bror ble drept av noen som tente på skipet , og nå skal altså gjerningsmennene slippe unna med det, sier Mike Axdal.

70 personer avhørt

Det er to år siden politimester Hans Sverre Sjøvold gjenåpnet etterforskningen og fikk full støtte for dette hos Riksadvokaten, som ga mandatet til etterforskerne.

Etterforskningen skulle ta for seg brannforløpet og om brennbar væske medvirket til brannen. Et brudd i et mye omtalt hydraulikkrør i 300-seksjonen har vært et av politiets hovedspor. Hvis det kan fastslås om dette røret ble sabotert, viser det at skipet ble utsatt for en omfattende sabotasjeaksjon.

Sist men ikke minst har etterforskningen handlet om å avdekke om noen kunne tjene økonomisk på brannen, spesielt gjennom forsikringsutbetalingen.

I brevet fra de koordinerende bistandsadvokatene oppsummeres etterforskningen: Totalt 70 personer er avhørt i 13 forskjellige land. Rettsanmodninger, korrespondanse, dokumentinnhenting og avhør omfatter 18 land i fem verdensdeler.

Politiet har samlet inn totalt 60 000 dokumentsider.

Økonomisporet

«Det er gjennomført flere avhør av personer som er utpekt til å skulle være i besittelse av relevant kunnskap om brannforløpet og slukningsarbeidet om bord på skipet. Det er videre gjennomført avhør av personer som etter sigende skal besitte informasjon om eier- og forsikringsforholdene knyttet til skipet. I tillegg kommer bilder og video knyttet til brannen, samt lydopptak av samtaler fra ulike situasjoner,» skriver de koordinerende bistandsadvokatene.

Økonomisporet har politiet brukt mye ressurser på. De har sett på avtaleforhold, eier- og forsikringsforhold og verdivurderinger i skipsbransjen og ikke minst har de studert salgspriser og leieavtaler for tilsvarende skip som Scandinavian Star, samt dokumentasjon av salget av skipet fra Stena Line til det Miami-baserte rederiet SeaEscape.

Endelig avhørt

Det var dansken Niels-Erik Lund som forhandlet kjøpet av skipet for SeaEscape i mars 1990. Han var da styremedlem i SeaEscape etter å ha vært direktør noen år tidligere. For første gang i denne saken er nå Lund avhørt av politiet.

Politiet har sett nærmere på eiere og redere for Scandinavian Star og om noen personer eller selskaper her kunne tjene økonomisk på å tenne på skipet. Dette er særlig noe de ulike støtteforeningene i Norden har vært opptatt av i mange år.

- Jeg ønsker ikke å kommentere dette før politiet offentliggjør sine konklusjoner, sier Jan Harsem i den norske støttegruppen til Dagbladet.

Støttegruppen har vært i flere møter med Stortingets granskningskommisjon, som jobber for fullt med saken fram til 1. juni neste år.

Politiet vil trekke de endelige konklusjonene i løpet av august og oversende sin innstilling til statsadvokaten.