Frp stemmer for 15 nye bommilliarder

- Ikke noe gøy

Rett før Stortinget tar sommerferie sier Fremskrittspartiet og regjeringspartnerne ja til innkreving av nye 15 milliarder kroner i bompenger.

STEMMER JA: Fremskrittspartiets stortingsgruppe vil onsdag stemme for tre nye, store bomprosjekter. Her møter partileder Siv Jensen og nestleder Sylvi Listhaug pressen etter Frps krisemøte om bompenger tidligere i måneden.
Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
STEMMER JA: Fremskrittspartiets stortingsgruppe vil onsdag stemme for tre nye, store bomprosjekter. Her møter partileder Siv Jensen og nestleder Sylvi Listhaug pressen etter Frps krisemøte om bompenger tidligere i måneden. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpixVis mer

- Det er alltid vondt for oss i Frp å stemme for bompenger. Det er ikke noe gøy, sier Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsperson Morten Stordalen til Dagbladet.

VONDT: Frps Morten Stordalen sier det alltid er vondt å stemme for bompenger. Onsdag gjør han det igjen. Foto: Jacques Hvistendahl
VONDT: Frps Morten Stordalen sier det alltid er vondt å stemme for bompenger. Onsdag gjør han det igjen. Foto: Jacques Hvistendahl Vis mer

Onsdag - tre dager før Stortinget tar sommerpause - vedtas tre større veiprosjekter til en anslått utbyggingskostnad på i alt 37,8 milliarder kroner. Samlet skal det kreves inn mer enn 15,6 milliarder kroner i bompenger for å finansiere utbyggingen.

- Når man vedtar disse prosjektene så er det viktig å huske at andre prosjekter går ut av NTP fordi de er ferdig behandlet. Bompengene til riks- og europaveinettet er i snitt på 10,9 milliarder kroner per år i Nasjonal transportplan. Det er om lag på nivå med årene før vi kom i regjering, sier Stordalen. I dette regnestykket er bompenger i de kommunale bypakkene holdt utenfor.

Vil stemme samlet

Torsdag i forrige uke måtte flere av regjeringspartienes representanter holde seg for nesa da Venstre endelig fikk vedtatt et forbud mot pelsdyroppdrett og KrF samtidig fikk gjennomslag for innstramminger i abortloven om fosterreduksjon.

Begge voteringene skjedde uten utbrytere og proteststemmer fra regjeringsalliansen. På samme måte regner Stordalen med at Frp-gruppa vil stemme samlet når bompakkene skal vedtas på onsdag.

- Jeg har ingen grunn til å tro noe annet. Fram til politikken eventuelt blir endret så stemmer vi for avtalene som foreligger. Det pågår en prosess i regjeringen, og Siv har sagt at hun kommer tilbake til oss når hun har noe melde.

- Hvordan kan Frp med troverdighet i valgkampen hevde at partiet er imot bompenger når dere nå stemmer for nye bomprosjekter rett før Stortinget tar sommerferie?

- Vi er alene om å mene det vi gjør på Stortinget. Flertallet mener bompenger og veiprising er bra. Men vi har klart å redusere bompengeandelen betydelig, samtidig som det bygges mer vei, sier Stordalen og fortsetter:

- Før vi kom i regjering betalte folk mer i bilrelaterte avgifter enn de fikk tilbake i vei, nå er det omvendt. Det har vært en sterk økning i statlige bevilgninger til veier. Nye og bedre veier forhindrer ulykker og sørger for at det blir mindre kø.

Ble utsatt

Strekningene som vil bli vedtatt utbygd på onsdag er E18 Langangen - Dørdal i Telemark, E6 Ulsberg - Melhus i Trøndelag og E6 Moelv - Øyer i Hedmark og Oppland.

De to første prosjektene skulle egentlig ha blitt behandlet onsdag 5. juni, samme dag som Frps landsstyre var samlet til krisemøte om bompenger. Sakene ble utsatt, blant annet etter råd fra statsminister Erna Solberg (H). Det fikk opposisjonen til å reagere.

- Disse sakene har vært gjennom normal behandling på Stortinget og alt er klart for endelig vedtak. Det eneste som er nytt er at Fremskrittspartiet ikke lenger klarer å ri to hester, nå holder de på å falle av den ene, sa Ap-nestleder Hadia Tajik til Dagbladet.

Solberg argumenterte på sin side for at det er mer hensiktsmessig å behandle de tre store bompengeproposisjonene samlet, og Morten Stordalen avviser at utsettelsen hadde sammenheng med Frps krisemøte.

- Sakene ble utsatt fordi vi ville ha en samlet behandlet av disse tre prosjektene. Det blir fort en prinsippdiskusjon, og da er det greit å ta dette samlet, sier han.

Vil ikke kutte

Transportkomiteens leder Helge Orten (H) sier han forutsetter at regjeringspartiene sier ja til de tre delvis bompengefinansierte veiprosjektene under onsdagens votering.

- Høyre, Venstre og Frp går inn for dette i innstillingene, og jeg har ingen indikasjoner på at noe annet vil skje i salen. KrF er ikke i transportkomiteen, men jeg forutsetter at regjeringspartiene stemmer samlet, sier Orten.

Morten Stordalen sier bomprosjektene blir 8 milliarder kroner billigere enn de ellers hadde vært og sier dette er takket være Frps «baby» og nyvinning, selskapet Nye Veier AS.

- Vi har også fått gjennomslag for bomfrie sideveier i to av de tre prosjektene. Samtidig har vi nær halvert utbyggingstiden fra 20 til 12 år i mange av motorveiprosjektene, sier Stordalen.

SV foreslår å nedskalere prosjektene fra firefeltsvei til 2/3-feltsvei. Dette er uaktuelt for Frp - selv om grepet ville kunne ha redusert bompengeutgiftene.

- Vi vil ha moderne trafikkårer og flere trafikksikre firefeltsveier, sier Stordalen.