Siv Jensen om Frp’s bomløfte:

- Ikke noen faneflukt

For tre uker siden krevde Fremskrittspartiets landsstyre full stopp i nye bypakker. Denne uka ble to slike avtaler signert, i Trondheim og Oslo.

NY FINANSIERING: Frp-leder Siv Jensen kjemper for gjennomslag for partiets bomkrav i forhandlinger med de andre partiene i regjeringen, men fastholder at Granavolden-erklæringen er styrende.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
NY FINANSIERING: Frp-leder Siv Jensen kjemper for gjennomslag for partiets bomkrav i forhandlinger med de andre partiene i regjeringen, men fastholder at Granavolden-erklæringen er styrende. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

I Politisk kvarter på NRK torsdag morgen ble Frp-leder Siv Jensen utfordret på det første av Frps seks bomkrav fra det ekstraordinære landsstyremøtet 5. juni: Stoppe nye bypakker.

Spørsmålet er om bomkravet er et brudd på regjeringsplattformen fra Granavolden, som tar til orde for «økt satsing på bymiljøavtaler og byvekstavtaler». Ifølge Frp-lederen er det ikke det.

- Nei, for vi skal ikke stoppe pakkene. Det vi er opptatt av å stoppe er måten disse pakkene finansieres på, sa hun.

Ny finansiering

Jensen slo fast at Granavolden-plattformen ligger til grunn for det hun beskrev som forhandlinger med de andre regjeringspartiene om bompenger og bypakker. Hun la til at plattformen også er førende for Frp’s landsstyre.

- Når vi har tatt til orde for å se på disse bypakkene, så handler det om at det ikke er bærekraft i dem lenger. De er rett og slett blitt for dyre. De er ikke finansiert. Det er bilistene som i det alt vesentlige må betale for kollektive løsninger, framholdt Jensen overfor NRK.

- Vi har sagt hele tiden at vi må gå igjennom disse pakkene for å se hvordan de er finansiert. Det er hele poenget, fortsatte hun.

- Ingen faneflukt

Da NRKs programleder antydet at det ligger en faneflukt i Jensens uttalelser om bypakkene nå, sammenlignet med det som var budskapet fra Frp’s landsstyre, tok Frp-lederen til motmæle:

-Jeg har ikke gjort noen faneflukt!

- Jeg prøver å forklare hva som er Frps ønske å oppnå, nemlig at vi skal redusere bompengebelastningen, fortsatte Jensen og røpet at forhandlingene både dreier seg om bypakkenes innretning samt hvordan det såkalte nullvekstmålet er formulert, sa Jensen.

Hun viste til at dette målet stiller krav til antallet biler framfor utslipp, noe hun mener ikke er rimelig all den tid det blir flere nullutslippsbiler på veiene.

Skyter ned Frp-forslag

Frp har tatt til orde for å flytte nullvekstmålene over fra antall biler, til å bli et mål for utslipp, men det skytes ned av KrF.

- Nullveksteavtalen handler selvfølgelig om utslipp, men også om antall biler. Det er en lang historie der en prøver å skape et bedre miljø i byene med de største byene. Å gå vekk fra målsetningen som nullvekstavtalene gir uttrykk for, nemlig å få flere over på kollektiv, sykkel og gange, det er ikke aktuell poltikk for KrF, slo parlamentarisk leder Hans Fredrik Grøvan fast under KrFs oppsummerende pressekonferanse .

Han sier derimot det kan være aktuelt for KrF å se på situasjonen for nabokommunene til de store byene, som ikke får et tilsvarende kollektivtilbud som de store byene.

Venstre-jubel

Mens Frp-ledelsen jobber på spreng for å oppfylle grasrotas krav om stans i alle nye bypakker, har Venstre gjort sitt beste for å skape oppmerksomhet om de to nye byvekstavtalene som kom denne uka.

Da avtalen i Trondheim ble signert hadde Venstre-leder Trine Skei Grande selv tatt toget til byen for å sitte ringside. Og den framforhandlede byvekstavtalen for Oslo og Akershus som ble signert på Skøyen stasjon i går, beskrives som en «kollektivseier for Venstre» av partiets profilerte stortingsrepresentant Guri Melby.

- Venstre er arkitekten bak disse avtalene lokalt og for byvekstavtalene som gir statlige midler til byene, sa hun.

Også KrF gir full støtte til avtalen i Trondheim.

- Det er ikke stor støy knyttet til den og løsningene som har vært valgt der har vært fornuftige, mener KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad.

Han sier det samme er tilfellet i Oslo og Akershus, der det er viktig at innbyggerne får beholde forutsigbarheten.

- Utover det må det være lokal enighet om avtalene. Det er det ikke i Bergen eller Nord-Jæren. I enkelte avtaler har det vært lagt inn for mye, noe som gjør at prisene blir for høye. I for eksempel Ålesund var det lurt å så på dette på nytt.