BOM FAST PÅ NORSK VINTERFØRE:  Slik så dekkene ut på vogntoget fra Ukraina, som prøvde å ta seg over Hardangervidda i bratt og glatt snøføre, da politiet kom fram til havaristen seint torsdag kveld. Politiet tar forbehold om at deler av slitasjen kan ha skjedd i forsøket å komme seg løs fra floken ved Sysendammen over Eidfjord. Foto: Politiet
BOM FAST PÅ NORSK VINTERFØRE: Slik så dekkene ut på vogntoget fra Ukraina, som prøvde å ta seg over Hardangervidda i bratt og glatt snøføre, da politiet kom fram til havaristen seint torsdag kveld. Politiet tar forbehold om at deler av slitasjen kan ha skjedd i forsøket å komme seg løs fra floken ved Sysendammen over Eidfjord. Foto: PolitietVis mer

- Ikke pokker om jeg berger dette vogntoget ned fra fjellet uten garanti

Trailersjåfør fra Ukraina nektet å rygge i over et døgn. Da måtte politiets meklere rykke ut.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Etter mer enn et døgns stillingskrig mellom en fastkjørt vogntogsjåfør fra Ukraina og lokale brøytebilsjåfører på bratte, glatte og snørike riksvei 7 på vestsiden av Hardangervidda, måtte politiet rykke ut torsdag kveld for å finne en løsning.

Det var onsdag ettermiddag at trekkvogna med henger ble stående bom fast ved Sysendammen i forsøket på å komme seg østover opp fra Eidfjord.

Flere brøytebilsjåfører prøvde med tegnspråk å få sjåføren til å rygge drøyt hundre meter, så han kunne få vogntoget inn på en parkeringslomme uten fare for trafikk i begge retninger.

- Men det nyttet ikke. Når brøytebilsjåførene pekte bakover og vest, svarte han med å peke oppover og øst. Han kunne ikke noe engelsk eller norsk, og det var helt fastlåst, sier operasjonsleder Morten Kronen i Vest politidistrikt i Bergen til Dagbladet.

Redningsmannen, bokstavlig talt - Bjørn Lægreid i Eidfjord Bilberging - ble kontaktet som vanlig. Det er ikke første gang et dårlig skodd vogntog blir berget av hans kraftplugger av noen tauebiler.

- Ikke pokker Men denne gangen var velviljen også oppbrukt fra hans side.

- Ikke pokker om jeg gjør en sånn gratisjobb uten garanti for å få betalt. Det går hele dagen etter til å prøve å finne hvem som er ansvarlig for slike vogntog, og det er ikke hver gang det er nok til å få betalt heller. Nei, nå er det nok. Jeg vil ha en garanti i neven, og den får andre skaffe fram, sier en meget bestemt bilberger Bjørn Lægreid til Dagbladet ved 20-tiden.

Da har operasjonsleder i Bergen sendt i vei en politipatrulje fra Odda og startet egen etterforskning på eierskapet til det fastkjørte vogntoget.

Og ved 22.30-tiden får Lægreid den telefonen han trenger fra politiet: 

- Vi har skaffet økonomisk garanti fra den norske representanten til vogntoget. Få tauet det ned til Eidfjord, sett på nye dekk og send med kjettinger.

Måtte vekk før helgetrafikken Operasjonsleder Kronen forklarer til Dagbladet når floken er i ferd med å løse seg opp:

- Det var trangt nok som det var med den ene kjørebanen blokkert. Og vi kunne ikke ha bilen stående der fredag med den store utfartstrafikken det er opp på fjellet nå i helgene.

- Sjåføren var en kar i 50-årene. Vi skjønte såpass at han hadde gjort mange forsøk på å komme seg fram og opp, og fått slitt stykker alt av kjettinger.

Vogntoget hadde levert last i Norge, og kjørte nå tomt. Det er da slike situasjoner ofte oppstår. Og østeuropeiske vogner har som oftest bare to akslinger mot tre, som er standard her. Det gjør en stor forskjell i feil retninger på norske vinterveier, sier operasjonslederen.

- Sier de må betale av lønna Han legger til at østeuropeiske sjåfører ofte står i en fortvilt situasjon, bokstavlig talt, når de ikke kommer av flekkene.

- Vi hører ofte de sier at de blir trukket hele månedslønna hvis de selv må rekvirere bergingsbil. Vi blir da nødt til å rekvirere garanti eller ta pant i vogntoget. De kan jo ikke stå til snøen har smeltet. Og hvordan det går med sjåførene i etterkant, er ikke vår oppgave å følge, sier operasjonsleder Morten Kronen.