SYKKELFRELST: Knut Arild Hareide er sykkelfrelst og kjemper for sykkelmuligheter over hele Norge. Her sammen med broren Steinar
Hareide på sykkeltur i marka. Foto: PER FLÅTHE/DAGBLADET
SYKKELFRELST: Knut Arild Hareide er sykkelfrelst og kjemper for sykkelmuligheter over hele Norge. Her sammen med broren Steinar Hareide på sykkeltur i marka. Foto: PER FLÅTHE/DAGBLADETVis mer

Ikke redd for dødsvei

KrF-politiker Knut Arild Hareide frykter ikke trafikken på E18 i Bamble, en av Norges farligste veistrekninger. I morgen stiller han på lokal sykkelaksjon for gang- og sykkelvei.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| BAMBLE/STATHELLE (Dagbladet): - Nei, det gjør jeg ikke. For det første har jeg med gode mennesker å gjøre. Dessuten er det viktig å komme på nært hold og se hvilke problemer vi har med å gjøre. Jeg er som kjent veldig glad i å sykle selv. Dette er en av de aktivitetene jeg har prioritert i sommer, forteller Hareide til Dagbladet.

KrF-politikeren skulle ikke vært alene på turen. Også samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) er invitert av arrangørene, Aksjonskomiteen for tryggere E18 gjennom Telemark, Trygg Trafikk Telemark og Landsforeningen for trafikkskadde, til å delta. Hun har sagt nei.

- Jeg hadde gjerne sett at samferdselsministeren hadde kommet til denne aksjonen, sier Knut Arild Hareide.

Strekningen han skal sykle sammen med dusinvis av andre sykkelentusiaster, er på 17 kilometer, der kortere distanser har gang- og sykkelvei. Han vil også få se muligheter til å lede syklister og gående vekk fra hovedåra, dersom myndighetene hadde skiltet skikkelig.

30 centimeter De fleste forbinder E18 med ferietrafikk og lange bilkøer. For fastboende er veien et helårig problem - den er skolevei, turvei og arbeidsvei. Alle de som ikke sitter bak rattet i sine biler, har bare ei 30 centimeter bred asfaltstripe til disposisjon. Hareide presiserer at det er disse brukerne han har i tankene, selv om også ferietrafikk med syklende turister er viktig å ta hensyn til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette er en vei jeg benytter hyppig. Dessverre er ikke gang- og sykkelvei så mye i fokus i vår komité på Stortinget. Jeg håper dette vil hjelpe, for vi må ha flere på sykkel. Dessuten er vi ikke alene om å tenke slik. USAs president Obama har også lansert satsing på sykkel, forklarer Hareide.

Ulykker Leder av Aksjonskomiteen for tryggere E18 gjennom Telemark, Vidar Tellefsen, frykter at myke trafikanter må omkomme i dramatiske ulykker før myndighetene tar til vettet. Dessuten er han redd for at samferdselsministerens løfte om ny og bedre E18 gjennom Telemark nærmere 2020 får triste konsekvenser for satsing på trafikksikringstiltak for myke trafikanter. Med god grunn - også Hareide deler dette synet. Og han ønsker å rette oppmerksomheten mot dette i sitt arbeid i komiteen.

INVITERER: Aksjonsleder Vidar Tellefsen og Brita Straume fra Trygg Trafikk Telemark inviterer folk til å delta på sykkelaksjonen på E18 i morgen. Foto: PER FLÅTHE/DAGBLADET
INVITERER: Aksjonsleder Vidar Tellefsen og Brita Straume fra Trygg Trafikk Telemark inviterer folk til å delta på sykkelaksjonen på E18 i morgen. Foto: PER FLÅTHE/DAGBLADET Vis mer

- Det er viktig at det vi gjør, får varig virkning. Denne veien vil fortsette å bli benyttet selv etter at ny E18 kommer, understreker Hareide.

Dødsvei Statens vegvesen har en rekke statistikker vedrørende den rundt drøyt fem mil lange europaveien gjennom Telemark. Dystre tall. Fra 1994 og fram til 2009 har 43 personer mistet livet. I tillegg er over 100 blitt alvorlig/svært alvorlig skadet, mens rundt 500 ble lettere skadet. Kostnadene for dette beløper seg til over to milliarder kroner, ifølge Statens vegvesens egne berergningsformer.

Statens vegvesens tall går tilbake til 1994/1995. I 2009 viste en trend at ulykkestallene kan være på vei nedover. På E18 var det en reduksjon på 30 prosent i forhold til tidligere år, men en enkelt alvorlig dødsulykke ved Svattorkjerr tok alene tre liv.