Coronaviruset:

- Ikke regn med en vaksine

Det sier ekspert på global helse. Fagdirektør i FHI, Frode Forland, mener det er et godt råd.

MYE FARLIGERE: På tross av at det er noen likheter mellom coronaviruset covid-19 og influensa, er førstnevnte mye farligere. Her forklarer vi hvorfor. Video: Marie Røssland / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Allerede i begynnelsen av februar meldte britiske forskere at de hadde gjort et betydelig gjennombrudd i utviklingen av en vaksine mot coronaviruset SARS-CoV-2, som til nå har kostet i overkant av 120 000 liv på verdensbasis.

Den kommende uka vil forskere ved universitetet i Oxford starte testingen av en eksperimentell vaksine mot viruset, men allerede før studiene er ferdig vil de starte med en masseprodusering av vaksinen, melder Sky News.

Men ikke alle deler forskernes optimistiske holdning om en vaksine for å bekjempe coronapandemien.

Den britiske legen og professoren David Nabarro mener vi må lære oss å leve med den overhengende faren for coronaviruset.

En konstant trussel

- Ikke regn med en vaksine, er Nabarros budskap i et intervju med The Guardian.

Han er lege, forsker og professor i Global Helse ved Imperial College i London, og var en av kandidatene da en ny leder av Verdens helseorganisasjon skulle velges i 2017. Han var også FNs spesialutsending under ebolautbruddet.

Nabarro mener menneskeheten vil komme til å måtte leve med den overhengende faren for coronaviruset i «overskuelig framtid».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer