- Ikke Reitans feil at folk roter

Narvesen-forhandlernes representant avviser Reitan-kritikken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Franchisetakernes egen representant slår hardt tilbake mot det han mener er uriktige påstander fra folk som «ikke ser helheten i det de driver med». Han mener det er riktig at folk skal ha et stort ansvar når de driver selvstendig.

- Som Narvesen-forhandlernes representant i styret har jeg hyppig kontakt med både ledelsen og med forhandlerne. Jeg kjenner meg ikke igjen i beskyldningene om triksing og dette med at virksomheten til Reitangruppen karakteriseres som et pyramidespill. Dette er feil, sier Erik Bosheim til Dagbladet.no og går hardere ut mot kritikerne enn hans egen sjef gjør.

Les alt om Reitan-kritikken her.

- I ethvert regnskap vil du alltid få feilfaktureringer. Det er din oppgave som selvstendig næringsdrivende å finne ut av dette. Alle har fullt innsyn i regnskapene, og dersom det er noe som er uklart, må franchisetakeren ta kontakt, sier Bosheim.

- Svinn oppstår ikke ut av intet. Det kan komme av utro ansatte, at man produserer for mye bakervarer som man må kaste, eller som følge av tyveri. Vi har vært borti saker der ansatte har stjålet 70 000 kroner på to måneder, forteller han.

Bosheim vedgår bare småproblemer med samarbeidet mellom ledelsen og franchisetakerne.

- Vi har oppdaget feil i enkelte kalkyler, men dette er blitt rettet opp. Disse feilene har ikke vært så store at de har tilsvart så store svinn. Vi har hatt problemet med at det har tatt tid før feil er blir rettet opp. Denne tiden kan kortes ned, men dette hviler også på andre enn Reitan, sier han.

Han forteller også at det har vært problemer med opplæring.

AVVISER REITAN-KRITIKKEN: Representant for franchisetakerne i Narvesen, Erik Bosheim, avviser kritikken mot Reitangruppen. Illustrasjonsfoto: Lars Myhren Holand
AVVISER REITAN-KRITIKKEN: Representant for franchisetakerne i Narvesen, Erik Bosheim, avviser kritikken mot Reitangruppen. Illustrasjonsfoto: Lars Myhren Holand Vis mer

- Vi ser i noen tilfeller at den ikke har vært god nok. Men her er det også litt av jobben til forhandlerne å si fra, sier Bosheim.

Bosheim forsvarer også et av de mest omstridte punktene i kontrakten, det som omhandler bot på 50 000 kroner for den som går ut med informasjon om konsernet til pressen.

- Boten var ment for å beskytte bedriftshemmeligheter, men er aldri blitt benyttet.

Magnus Reitan fortalte selv til Dagbladet.no i går at kontraktene med franchisetakerne er blitt endret grunnet misnøye.

- I fem år har vi hatt en kontrakt med noen huller i. Men nå har vi, som Magnus Reitan sier, forhandlet fram en ny kontrakt som er meget bra. Veien blir til mens man går, sier Bosheim  optimistisk.

-IKKE REITANS FEIL: Narvesen-forhandlernes representant støtter i stor grad Magnus Reitan i saken.