Ikke tatt med på råd

- Reklamefilmen om Afrika bør stoppes umiddelbart, sier Siv Helen Hesjedal (20), leder for Press. Hun er forbauset over at Redd Barna ikke har tatt med ungdomsorganisasjonen på råd når den omdiskuterte kinospotten ble produsert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kinospotten viser et friskt, hvitt og lykkelig barn med sang i bakgrunnen. Innslaget er klippet mot et innslag med et barn fra Afrika med grøt i koppen sin. Spotten avsluttes med teksten 'Vi vet hvem som trenger kontantstøtte'. Det er de fem store hjelpeorganisasjonene som står bak kampanjen.

Gal pengebruk

- Denne holdningskampanjen setter synet vårt på Afrika mange tiår tilbake, sier Siv Helen Hesjedal. Hun synes det er underlig at ingen av de humanitære organisasjonene har samarbeidet med de yngre medlemmene når det nettopp er ungdom de forsøker å påvirke.

Nå vil ungdomsorganisajonene Press, Changemaker og African Youth ha et møte med Antirasistisk senter for finne ut hvordan de skal få stoppet kinospotten.

- Det er fullstendig gal pengebruk å spre disse fordommene. U-landsproblematikk dreier seg ikke om sultne barn i Afrika, men om handel og internasjonale maktstrukturer. Det er viktig å få fram årsakene til de økende forskjellene i verden, sier Hesjedal.

- Men er det ikke begrenset hva man kan få til på en 30 sekunders kinospott?

- Selvsagt, men her er fokus helt feil.

Forsøkte forsoning

Svein Mollekleiv, generalsekretær i Norges Røde Kors, har i formiddag vært i kontak med Antirasistisk senter for å forsøke å få til en forsoning, uten hell. Leder for Antirasistisk senter, Anantha Krishnan, framholder at kinospotten må stoppes.

- Innslaget er en forenkling av budskapet. Den kan misforstås, sier Krishnan.

- Jeg har forståelse for Krishnans synspunkt. Men kinospotten bør sees i sammenheng med de andre tiltakene vi har satt i gang, sier Mollekleiv.

I tillegg til kinoreklamen har de humanitære organisasjonene gått sammen om en omfattende holdningskampanje, som blant annet inneholder et teaterstykke og etnisk zoo - en 'utstilling' av forskjellige menneskeraser.

- Reklamefilmen om Afrika bør stoppes umiddelbart, sier Siv Helen Hesjedal (20), leder for Press.