Indianer-middel mot influensa

De smaker ikke særlig godt, men solhattdråper er den nye norske slageren mot bakterier og tette neser. Nå sverger nordmenn til den gamle indianermedisinen, som er blitt en gedigen salgssuksess.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nordmenns urokkelige tro på urteplantens evne til styrke immunforsvaret vårt, har gitt penger i kassa: Så langt i år er det solgt rundt 200 000 flasker med vidunderurtedråpene Solhatt - eller Echinacea som planten egentlig heter. Det er en åttedobling av salget fra 1993, da den hellige planten for alvor ble introdusert på det norske markedet.

Solhattfabrikk

På det ærverdige Svaneapotheket midt på Karl Johan har apoteker Yngve Torud startet sin egen solhattproduksjon for å ta unna etterspørselen etter dråpene. Det som startet for moro skyld for tre år siden, er i dag blitt en god butikk.

- Som gammel apoteker vil du gjerne gi kundene det de vil ha. Da disse dråpene var utsolgt overalt for tre år siden, bestemte jeg meg for å lage midlet selv, her i kjelleren. Men jeg hadde aldri trodd at det skulle bli så populært, ler han.

Selv har han ikke videre tro på dråpenes virkning:
- En konservativ fyr som meg trenger flere tester for å bli overbevist, sier apotekeren, som har en fortid som professor ved farmasøytisk institutt.

- Dette er folkemedisin og mangler dokumentert virkning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Er ikke fornøyde kunder bevis nok?

- Kanskje for noen, men husk at jeg er en skeptiker som ikke kan løpe fra min bakgrunn nå, sier Torud.

I laboratoriekjelleren hans finnes det 250 ulike urter, så han har sluttet å være streng på sine eldre dager.
- Vil folk ha urtene og synes selv de blir friske av dem uten at det skader, så skal jeg holde fram med produksjonen. Selv behøver jeg verken solhatt eller andre dråper for jeg er aldri syk, sier han, og gjør klar for neste dose.

Mangler dokumentasjon

Oppskriften til apotekeren er enkel: Han blander vann, sprit og tørkede solhattrøtter i en kjele. Dette står og godgjør seg i en uke, før blandingen blir presset, silt og fylt på flasker. Fra printeren i kjelleren tikker det ut etiketter som skal klistres på de hjemmeproduserte dråpene, før de finner veien opp til de tomme hyllene i 1. etasje.

Solhattproduksjonen til Torud utgjør bare en liten del av det totale markedet i Norge.

Det finnes rundt 20 ulike merker til salgs, og salget vil nå en topp med rundt 200 000 solgte flasker i 1997.

Men salgssuksess eller ikke, foreløpig er ikke virkningen dokumentert tilfredsstillende. I det siste har det dukket opp kliniske undersøkelser som mener å påvise at 80- 90 prosent av brukerne ble raskere friske og symptomfrie enn de ville ved å la sykdommen gå sin gang.

Men foreløpig mener skeptikerne at det er troen på virkning som er den viktigste grunnen.

<B>SALGSSUKSESS:</B> Når det blir tomt i hylla, skriker kundene etter nye dråper. Produksjonen til Torud kan ikke gå fort nok.