LETER: Kaptein Vu Duc Long studerer kartet før han tok av i søket etter MH370. Foto: REUTERS / Kham / NTB scanpix
LETER: Kaptein Vu Duc Long studerer kartet før han tok av i søket etter MH370. Foto: REUTERS / Kham / NTB scanpixVis mer

- Indikasjoner på at flyet krasjet i Indiahavet

Søket etter MH730 kraftig utvidet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det er snart en uke siden Malaysia Airlines-flyet med 239 personer om bord forsvant sporløst.

Og det er fortsatt ingen som vet hva som faktisk har skjedd. Men ifølge ABC News hevder kilder i Det hvite hus nå at det er ting som indikerer at flyet styrtet i Indiahavet. Det er et godt stykke unna det opprinnelige leteområdet.

Ping Opplysningene settes i sammenheng med rapportene om at Boeing-maskinen kan ha fortsatt å fly i fire timer etter at det ble meldt savnet. Ifølge ABC New fortsatte flyet å sende «ping» til en satelitt i flere timer etter at det forsvant fra radaren.

Dette samsvarer med at Det hvite hus torsdag kveld at det vil gjøres søk i nettopp Indiahavet etter flyet, og den amerikanske marinen har sendt et skip til området. Et amerikansk overvåkingsfly sendes også til området etter opplysningene om at Boeing-maskinen kan ha fortsatt å fly i fire timer etter at det ble meldt savnet.

Også ingeniørstudenten Andrew Aude, som har fått støtte for sin teori av Mary Schiavo, tidligere sjef i National Transportation Safety Board (NTSB), en av verdens ledende instanser til å etterforske flyhavarier, mener det mest sannsynlige er at flyet havnet i Indiahavet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aude mener baserer teorien på at flyet har sprukket rundt antennefestet, og at oksygen da har strømmet ut av flykroppen uten å ødelegge den helt. Passasjer og piloter har da blitt bevisstløse på grunn av plutselig trykkfall. Dette kan ha ført til at alle signalene har blitt strupet, selv om transponderen i utgangspunktet ikke var slått av.

Den ble altså ikke fysisk slått av, heter det i teorien.

Slått av på ulike tidspunkter Dette er kan for øvrig være i motstrid med opplysninger som kom fram sent i går kveld, om at Malaysia Airlines-flyets to kommunikasjons-systemer ble slått av på forskjellig tidspunkt. Anonyme kilder opplyste dette til både ABC News og CBS News.

Datarapporteringssystemet skal ha blitt slått av 01.07 lokal tid, mens transponderen trolig har blitt slått av 01.21.

Det kan tyde på at systemene ikke ble slått av på grunn av en krasjlanding eller en systemfeil, men at de har blitt slått av manuelt, sier personer tilknyttet etterforskningen av flyulykken til ABC News.

Flykaptein Chesley Sullenberger, som ble verdenskjent etter å ha landet et USA Airways-fly trygt på Hudson-elva i 2009, sier til CBS News at de kan ha slått seg av på ulikt tidspunkt ved en elektrisk feil, da de ligger svært adskilt. Men han sier samtidig at denne teorien ikke er veldig sannsynlig.