Indiske myndigheter jakter på Fredriksen-skip

Skal ha stukket av fra en kontrakt og står overfor milliardkrav.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Da det John Fredriksen-kontrollerte-skipet «Crystal Sea» i forrige uke angivelig stakk av fra en kontrakt og forsvant med 19 indiske statsborgere, tok den indiske kystvakten opp jakten med to kampfly, skriver Dagens Næringsliv.

De to kystvaktflyene av typen Dornier, som riktig nok er ubevæpnede propelldrevne overvåkningsfly og ikke kampfly, tok opp jakten på det Seadrill-opererte skipet.

Oljeproduksjonsskipet hadde imidlertid allerede nådd internasjonalt farvann, og kunne ikke bringes tilbake.

- Diplomatisk krise

Skipet er fremdeles på rømmen fra indiske myndigheter med 16 indiske statsborgere om bord. Indiske myndigheter har så langt ikke klart å komme i kontakt med skipet, som trolig befinner seg i Midtøsten.Nå har indiske myndigheter koblet inn ambassader verden over i jakten på skipet, og dramaet har utløst «den største diplomatiske krisen mellom India og Norge noengang», skriver avisa.

Etter det Dagbladet.no kjenner til jobbes det nå intenst i Utenriksdepartementets juridiske avdeling for å avklare eier- og ansvarsforhold rundt skipet.


Men UD avviser på det sterkeste at det har oppstått noen diplomatisk krise mellom Norge og India. I hvert fall ikke ennå.

- Først må vi ha en diplomatisk sak. I går ringte den indiske ambassadøren en seksjon hos oss i UD og varslet at indiske myndigheter kommer til å ta opp dette med oss. Men vi har ikke fått noe mer, og venter på denne henvendelsen, sier kommunikasjonssjef Anne Lene Dale Sandsten i Utenriksdepartementet til Dagbladet.no.

SATTE INN PROPELLDREVNE FLY: Da Fredriksen-skipet «Crystal Sea» angivelig stakk av fra en kontrakt i Mumbai, tok den indiske kystvakten opp jakten med to Dornier-fly.
SATTE INN PROPELLDREVNE FLY: Da Fredriksen-skipet «Crystal Sea» angivelig stakk av fra en kontrakt i Mumbai, tok den indiske kystvakten opp jakten med to Dornier-fly. Vis mer

- Stakk av fra kontrakt

Bråket startet mandag i forrige uke, da produksjonsskipet «Crystal Sea», ifølge indiske shippingmyndigheter og det statseide oljeselskapet ONGC, ulovlig forlot Mumbai og en kontrakt, og i stedet satte kursen mot golfen i Oman.

Skipet, som eies av John Fredriksen og er utleid til et av Fredriksens selskaper, Seadrill, skulle få 100 millioner kroner for å leie ut skipet til den indiske olje- og gassprodusenten ONGC i Mumbai.

Oppdraget i Mumbai gikk imidlertid dårlig. Problemer med tilkoblingen mellom skipet og oljebrønnen, samt lang leveringstid på utstyr, gjorde at produksjonen som skulle startet i juni aldri kom i gang.

Ifølge Seadrill ble kontrakten med indiske ONGC kansellert. Indiske myndigheter ser helt annerledes på saken.

- Skipet oppga at det skulle ut fra havnen for å gjøre reparasjoner om bord. Det skulle være tilbake innen tre dager. Da det ikke kom tilbake, ble havnemyndighetene selvsagt bekymret for at noe kunne ha tilstøtt skipet, sier Indias ambassadør til Norge, Mahesh Sachdev til Dagens Næringsliv.

Milliardkrav

I går tok ambassadør Sachdev kontakt med det norske utenriksdepartementet og ba om hjelp. Indiske myndigheter er opprørt over det de oppfatter som et kontraktsbrudd.

Indiske myndigheter jakter på Fredriksen-skip

- Disse ulovlighetene som Seadrill har gjort seg skyldige i har konsekvenser, og det krever skikkelige forklaringer, sier ambassadøren.Ifølge sentrale kilder i India som Dagens Næringsliv har vært i kontakt med, kan hendelsen koste Seadrill dyrt. De kan stå overfor et krav på 2,5 milliarder norske kroner.

Hevder det indiske selskapet kansellerte

Informasjonsdirektør i Seadrill, Hilde Waaler, mener det er deres indiske motpart som har noe å bevise i denne saken.

Seadrill hevder det var ONGC som opphevet kontrakten.

- Denne saken har sitt utspill i en helt ordinær tvist mellom selskaper. Tvisten ble allerede beskrevet i vår tredjekvartalsrapport i fjor høst. Seadrill hadde inngått fem års kontrakt, men fikk tekniske problemer. På grunn av lang leveringstid kansellerte ONGC kontrakten, sier Waaler til Dagbladet.no.

Hun sier at kontrakten ble opphevet i november i fjor. Konflikten som nå er oppstått ønsker selskapet å løse på vanlig forretningsmessig måte, og selskapet sier de er opptatt av å overholde alle de forpliktelsene de har inngått i avtalen med ONGC.

- Men stemmer det at deres skip har stukket av og at det ikke er mulig å komme i kontakt med skipet?

- Inntil dette er løst ønsker vi kontroll over dette skipet. Kontrakten er kansellert. Og vi prøver å komme i kontakt med ONGC, sier Waaler.

Hun sier det er for tidlig å gå inn på om det er aktuelt med søksmål mot det indiske selskapet.

FREDRIKSEN-SKIP: John Fredriksen overtok eierskapet av «Crystal Sea» i 2003. Skipet ble utleid til et annet Fredriksen-selskap, Seadrill, som fikk den omstridte kontrakten i Mumbai.