STYRTET: Vrakrester er hentet opp av sjøen utenfor øya Java i Indonesia. Foto: Binsar Bakkara / AP / NTB scanpix
STYRTET: Vrakrester er hentet opp av sjøen utenfor øya Java i Indonesia. Foto: Binsar Bakkara / AP / NTB scanpixVis mer

Indonesisk flystyrtrapport viser pilotens desperate kamp

Den foreløpige rapporten er klar etter flystyrten i Indonesia i oktober, og viser pilotenes kamp fra første stund. 189 personer mistet livet i ulykken.

Data fra flyet viser at pilotene kjempet for å holde kontroll på flyet omtrent fra det lettet til det styrtet, viser den foreløpige rapporten fra indonesiske myndigheter som New York Times har fått tilgang til.

Grunnen til at de slet var at flyets nese gjentatte ganger ble tvunget nedover. Det bekrefter flyets svarte bokser. Ferdskriver og taleregistrator utgjør det som kalles svarte bokser og finnes på alle fly.

Nytt system skapte problemer

De viser at det nye datastyrte systemet Boeing installerte på det nye 737-flyet skapte problemer. Systemet skulle hindre at nesa havnet for høyt og skapte forsinkelser, men tvang i stedet nesa ned på grunn av at systemet mottok uriktige sensoravlesninger.

Dette skal ha skjedd mer enn 20 ganger på de elleve minuttene flyet var i lufta. Pilotene klarte igjen og igjen å rette nesa opp, før de til slutt mistet kontroll og styrtet i havet utenfor øya Java.

- Piloten kjempet til siste slutt, sier kaptein Nurcahyo Utomo, leder for flyulykkegruppen som leder granskningen av ulykka.

De 181 passasjerene og besetningen på åtte mistet livet i ulykken som skjedde 29. oktober.

Det er fortsatt mye som er uavklart etter styrten, blant annet hvorfor et fly som hadde problemer med sensoren fikk lov å fly i utgangspunktet. Etterforskere har heller ikke gjenvunnet opptakene fra kabinen, som kan gi flere svar på pilotenes handlinger og om de fulgte de riktige prosedyrene.

SVAR: Dykkere har funnet en av de svarte boksene fra et Lion Air-fly som styrtet nord for øya Java i Indonesia mandag. Flyskroget skal også være sett. Video: NTB Scanpix Vis mer

Flyet skal ha opplevd liknende tekniske problemer dagen før, da det fløy fra Bali til Jakarta. Da skal piloten ha skrudd av anti-stall-systemet, som skal være årsaken til at flyet styrtet dagen etter.

- Etter mening var ikke flyet flygedyktig, sier Utomo, ifølge Reuters.

Ba om å få returnere

Flyet fra lavprisselskapet Lion Air tok av fra Indonesias hovedstad Jakarta 06.20 mandag 29. oktober i år.

Flyturen til Pangkal Pinang, den største byen i øyprovinsen Banka Belitung, skulle bare ta 70 minutter.

Flyet skal ha bedt flygelederne om å få returnere til flyplassen før flygelederne mistet kontakten med flyging JT 610. Det skjedde bare 13 minutter etter at passasjerflyet tok av fra rullebanen i Jakarta.

- Trafikkontrollen tillit det, men så mistet de kontakten, fortalte Yohanes Sirait, talsperson for Indonesias luftfartsmyndigheter, ifølge NTB.

Dette er den første rapporterte ulykka med det populære Boeing 737 MAX-flyet. Flytypen er ny, og det første flyet ble tatt i bruk så seint som i fjor.

I etterkant av ulykka har indonesiske myndigheter beordret kontroll av alle fly av samme typen.

Mener Boeing ikke informerte godt nok

Systemet som skal ha tvunget flyets nese nedover er et anti-stall-system, et automatisert manøvreringssystem som er laget for å hjelpe piloten med å unngå å heve nesa for høyt under avgang slik at flyet steiler. Systemet skal bidra til at neste på flyet blir presset ned når det tar av.

Piloter som flyr i USA hevder de ikke har blitt trent opp i de nye detaljene i systemene, som skal være annerledes enn på tidligere modeller av Boeing 737.

Boeing skal ha lagt til nye detaljer i sikkerhetsinstruksene til flytypen, som handler om hva pilotene skal gjøre for å hindre en eventuell krasj dersom det skjer en feil i systemet. Det kommer ikke fram om detaljene ble lagt til etter flystyrten i Indonesia.

- Det var ikke noe vi lærte om under noen av våre treninger. Det sto ikke i våre bøker. Pilotene våre har det ikke, sa737-piloten og talspersonen Dannis Tajer i fagforeningen til pilotene i American Airlines tidligere i november.

Talsmannen Jon Weaks i fagforeningen til pilotene i Southwest Airlines sier til The Wall Street Journal at de er «forbannet» på Boeing over at produsenten, ifølge ham, ikke fortalte flyselskapene om endringen i detaljene, og at pilotene dermed ikke fikk beskjed.

- Trygt

Ifølge talsperson Brandy King i Southwest var ikke det nye manøvreringssystemet inkludert i driftshåndboka til MAX-modellene.

Boeing-sjef Dennis Muilenburg sier han er overbevist om at Boeing 737 MAX er en trygg flytype. Han avviser at selskapet har tilbakeholdt detaljer fra selskaper og piloter.

- Vi har vært involvert i etterforskningen som myndighetene utfører og bidrar til å gi all nødvendig informasjon de trenger for å sikre at de får full oversikt over situasjonen, sier Muilenburg til Fox News.