Franske medier:

Influencere bedt om å spre desinformasjon om Pfizer-vaksinen

Et PR-byrå tilbød influencere å spre desinformasjon om Pfizer-vaksinen mot penger, hevder en rekke kjente profiler. Ifølge Le Monde kan byrået ha hatt russiske forbindelser.

FORESPØRSLER: Ifølge det franske vitenskaps- og teknologinettstedet Numerama bærer forespørslene byrået har sendt til influencere preg av «gebrokkent engelsk og konspiratorisk sjargong». Foto: Jae C. Hong / AP / NTB

FORESPØRSLER: Ifølge det franske vitenskaps- og teknologinettstedet Numerama bærer forespørslene byrået har sendt til influencere preg av «gebrokkent engelsk og konspiratorisk sjargong». Foto: Jae C. Hong / AP / NTB

Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Franske og tyske Instagram-profiler, youtubere og bloggere har den siste tiden blitt kontaktet av PR-byrået Fazze, som skal ha tilbudt dem å spre desinformasjon om Pfizer-BioNTechs coronavaksine mot penger – blant annet at den «står for flere dødsfall enn noen annen vaksine».

Influencerne skal ha blitt bedt om å stille spørsmål ved hvorfor ikke media omtaler dødstallene og land aktivt kjøper vaksinen «som er farlig for folks helse».

- Dette er rart, skriver den franske youtuberen Léo Grasset, som står bak profilen «DirtyBiologi» med over 1 million følgere, på Twitter.

- Jeg fikk et samarbeidstilbud om å lage en video om Pfizer-vaksinen. Kolossalt budsjett. Samarbeidspartneren ønsker anonymitet og at jeg skjuler reklamen. Hvis du ser videoer av dette, vet du at det er slike grep som tas.

- Tilbudt 20 000 kroner

Ifølge helsearbeideren som står bak Instagram-profilen «Et ça se dit Médecin» med over 85 000 følgere – som har lagt ut flere informasjonsinnlegg og -videoer gjennom pandemien – ble han tilbudt 2000 euro, tilsvarende 20 000 norske kroner, for å fremme et liknende budskap.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.