Franske og tyske Instagram-profiler, youtubere og bloggere har den siste tiden blitt kontaktet av PR-byrået Fazze, som skal ha tilbudt dem å spre desinformasjon om Pfizer-BioNTechs coronavaksine mot penger – blant annet at den «står for flere dødsfall enn noen annen vaksine».
Influencerne skal ha blitt bedt om å stille spørsmål ved hvorfor ikke media omtaler dødstallene og land aktivt kjøper vaksinen «som er farlig for folks helse».
- Dette er rart, skriver den franske youtuberen Léo Grasset, som står bak profilen «DirtyBiologi» med over 1 million følgere, på Twitter.
- Jeg fikk et samarbeidstilbud om å lage en video om Pfizer-vaksinen. Kolossalt budsjett. Samarbeidspartneren ønsker anonymitet og at jeg skjuler reklamen. Hvis du ser videoer av dette, vet du at det er slike grep som tas.
- Tilbudt 20 000 kroner
Ifølge helsearbeideren som står bak Instagram-profilen «Et ça se dit Médecin» med over 85 000 følgere – som har lagt ut flere informasjonsinnlegg og -videoer gjennom pandemien – ble han tilbudt 2000 euro, tilsvarende 20 000 norske kroner, for å fremme et liknende budskap.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger