InfluenSAS

SAS Braathens-passasjerer må belage seg på nok ei uke med forsinkelser og kanselleringer. Influensaen herjer blant de ansatte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lørdag var SAS desidert dårligst blant flyselskapene på Gardermoen, med en punktlighet på bare 44 prosent. 44 av 78 avganger var forsinket. Og denne uka kan det bli ennå verre, tror SAS.

-  Slik det ser ut nå, kan det bli en del forsinkelser. Dette skyldes mangel på besetning, på grunn av ferie og sykdom, sier seniorrådgiver i SAS, Knut Løvstuhagen.

-  Vi jobber på spreng nå for å finne folk, men jeg kan ikke love at det ikke vil bli problemer.

Han avviser at bemanningsproblemene skyldes aksjoner fra pilotenes side.

-  Nei, dette er sykdom, primært influensa, sier Løvstuhagen.

Dårlig arbeidsmoral

Men ifølge Ørjan Thune i den nystartede utbryterforeningen Scandinavian Pilot Union, er ikke arbeidsmoralen helt på topp.

-  Jeg kan ikke tro at arbeidsmoralen er den helt store. SAS-ledelsen gjør at ting ikke fungerer. De pusher personalet hardt i alle ledd, sier Thune.

DRAMATISK ÅR: Dette har ikke vært et uvanlig syn på Gardermoen i 2006: SAS Braathens-fly som står på bakken. Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix
DRAMATISK ÅR: Dette har ikke vært et uvanlig syn på Gardermoen i 2006: SAS Braathens-fly som står på bakken. Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix Vis mer

-  Selv konsernsjef Jørgen Lindegaard sa nylig at stressede piloter ikke skal fly, sier Thune.

Det er ikke bare i år SAS Braathens har hatt bemanningsproblemer. I 2005 måtte SAS-konsernet «kjøpe» 3000 fridager fra pilotene, for at flyvingene kunne avvikles.

-  Vi er ikke for tynt bemannet, men vi er i en situasjon hvor for mange er borte, enten på ferie eller på grunn av sykdom, sier Knut Løvstuhagen.

Økt bemanning?

-  Er det aktuelt å øke bemanningen, så dere blir mindre sårbare?

-  Det kan jeg ikke svare på. Men det er ingen holdbar situasjon, sier Løvstuhagen til Dagbladet.

KØ: SAS Braathens-forsinkelsene skaper svært misfornøyde passasjerer.