FOLK RASER: De siste åra har Telenor og NetCom blitt rammet av feil i mobilnettet. I går var det flere hundre tusen av One Calls kunder som ikke kunne ringe eller sende SMS. Eksperter slår alarm og mener brudd på mobilnettene kan få fatale følger. Foto: Colourbox
FOLK RASER: De siste åra har Telenor og NetCom blitt rammet av feil i mobilnettet. I går var det flere hundre tusen av One Calls kunder som ikke kunne ringe eller sende SMS. Eksperter slår alarm og mener brudd på mobilnettene kan få fatale følger. Foto: ColourboxVis mer

-Ingen av mobilnettene er gode nok

I går forsvant summetonen for flere hundre tusen mobilbrukere. Nå slår ekspertene alarm om mobilnettet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I går veltet nok en gang en liten tue et stort mobillass. Problemer med én høyspentkabel på Oslo Øst førte til at et ukjent antall mobilkunder fikk problemer med forbindelsen.

Slår alarm De siste åra har Telenor og NetCom blitt rammet av feil i mobilnettet. I går var det flere hundre tusen av One Calls kunder som ikke kunne ringe eller sende SMS.

Det siste året har ulike mobilnettverk flere ganger vært nede i kortere eller lengre perioder. Dette kan få fatale følger og i verste fall med døden til følge.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap er klare i sin tale og mener at ingen av mobilnettene er gode nok.

- Dersom man er avhengig av kommunikasjon, er ingen av mobilnettverkene gode nok, sier Erik Thomassen, avdelingsleder i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

De tre mobilnettverkene i Norge er Telenor, NetCom og Mobile Norway, og alle har vært nede ved flere anledninger.

For dårlig driftssikkerhet - Vi er jo klar over at ingen av mobilnettene har en driftssikkerhet som gjør dem egnet som beredskapssnett. Til det er de for utsatt, og særlig i forhold til strømforsyning, sier Erik Thomassen, avdelingsleder i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, til Dagbladet.

- Dersom strømmen går så forsvinner mobilbatteriene etter kun får timer. Robustheen med andre ord ikke egnet for beredskapssituasjoner, sier Thomassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Videre sier han at dette er en stor politisk sak om dagen og om denne driftsikkerheten skal styrkes, og hvem som skal ta kostnaden for dette. Dette var også oppe etter Dagmar-stormen i 2011. Da kom Post- og teletilsynet med flere forslag for å løse dette.

Oppleves som dramatisk - Mennesker i dag er veldig opptatt av å ha mobiltelefoner som fungerer. Det at toget er forsinket bekymrer oss ikke så veldig, men fravær av kommunikasjon opplever folk som veldig dramatisk, sier Elisabeth Sørbøe Aarsæther, informasjonsdirektør i Post- og teletilsynet.

Flere ganger i 2012 har mobillnettverk vært nede, noe som har skapt problemer for mange. Sommeren i 2011 hadde mobiloperatører flere utfall av av tekniske årsaker som førte til at mobilnettene sviktet, og da særlig Telenor. Romjula samme året herjet uværet Dagmar rundt i landet, noe som gjorde at Telenor og NetCom var nede en lengre periode.

Aarsæther sier videre at det å ikke kunne gi eller motta informasjon på telefon uttløser en ekstrem form for uro hos oss mennesker.