Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Ingen barn døde i trafikken i fjor

110 personer mistet livet i trafikkulykker i 2019. Men for første gang i moderne tid var ingen av dem barn.

ULYKKE: Tente lys etter en trafikkulykke i Hedmark i 2002. Ingen barn har måttet bøte med livet i trafikken i 2019. Foto: Arne V. Hoem
ULYKKE: Tente lys etter en trafikkulykke i Hedmark i 2002. Ingen barn har måttet bøte med livet i trafikken i 2019. Foto: Arne V. Hoem Vis mer

I 1970 omkom 101 barn under 16 år i trafikken, og siden 2010 har antall omkomne ligget på mellom én og sju.

2019 ble første året siden målingene startet at ingen barn omkom i trafikken i Norge.

- Utviklingen har gått rette veien i mange år. Vi er flinke til å sikre våre barn i bil. Jeg skulle ønske vi er like flinke å sikre de voksne, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.

En tredel bruker ikke sikkerhetsbelte

- Våre analyser av dødsulykkene viser at 33 prosent av alle som omkom i en bil ikke har brukt sikkerhetsbelter. Mange av disse ville ha reddet livet om de hadde brukt sikkerhetsbelte, sier veidirektøren.

Før desember lå det an til at 2019 kunne bli året med det færreste antallet omkomne i trafikken noensinne. Men i årets siste fire uker døde 14 personer, mot seks året før. Totalt døde to flere i 2019 enn i 2018.

BEKYMRET FOR BELTEBRUK: Veidirektør Ingrid Dahl Hovland. Foto Statens Vegvesen / NTB Scanpix
BEKYMRET FOR BELTEBRUK: Veidirektør Ingrid Dahl Hovland. Foto Statens Vegvesen / NTB Scanpix Vis mer

Av de 110 omkomne i fjor var 80 menn. Flest dødsulykker fant sted i Nordland, som har gått fra fem dødsulykker i 2018 til 16 i 2019. Bak følger Akershus (14), Trøndelag (11) og Møre og Romsdal (10). Finnmark, Oslo og Aust-Agder hadde færrest dødsulykker.

- Årsakene til dødsulykkene er flere og sammensatte. Men fortsatt ser vi en overrepresentasjon av godt voksne menn med for stor fart som omkommer i møte- og utforkjøringsulykker. Over halvparten av alle omkomne, er menn over 45 år, sier Hovland.

60 av dem som omkom satt i en personbil, 16 på motorsykkel, 14 var fotgjengere og seks var syklister.

Sikrest i Europa

Antall drepte i trafikken har ligget mellom 106 og 110 de tre siste åra, og vegdirektøren er alvorlig bekymret for at vi ikke får antall drepte i trafikken ytterligere ned.

Det samme gjelder også for antall hardt skadde, der utviklinga de siste åra bare har vist en svak positiv tendens.

I de fire siste åra har Norge vært det sikreste landet i Europa når det gjelder trafikksikkerhet. Vi vil også i 2019 være blant de sikreste landene i Europa.

Tallet på omkomne i trafikken har hatt en positiv trend siden 1970, da 560 døde på norske veier. Dagens trafikkmengde er 3,4 ganger høyere, og over 1.900 ville ha mistet livet dersom vi hadde samme risiko som i 1970.