Ingen blir tiltalt

LONDON (Dagbladet): Ingen blir tiltalt etter prinsesse Dianas død. Dødsulykken i Paris for 16 måneder siden skjedde sannsynligvis fordi sjåføren Henri Paul var drivende full.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De franske etterforskerne konkluderer med at ingen andre enn sjåføren, som selv omkom, kan lastes for ulykken som kostet prinsesse Diana og kjæresten Dodi al-Fayed livet. Etterforskningen har tatt 16 måneder.

Alle som har tilknytning til ulykken - direkte eller indirekte - er avhørt i saken.

Mange teorier

Prinsesse Dianas død har ført til en rekke forsøk på å plassere skyld:

  • Mediene, og spesielt de såkalte paparazziene, fikk skylden for å ha jaget Diana og kjæresten Dodi al-Fayed inn i døden.
  • Den britiske kongefamilien, med det hemmelige politiet i spissen, er blitt beskyldt for å ha laget en dødsfelle for prinsessen. Årsaken var at hun hadde forelsket seg i muslimen Dodi al-Fayed.
  • Ritz Hotell, som eies av Mohammad al-Fayed, er blitt beskyldt for slapp sikkerhet. Sjåføren Henri Paul var ansatt på hotellet, og ble tilkalt for å kjøre selv om han var full av både alkohol og piller.
  • Selskapet som leide ut dødsbilen, er blitt beskyldt for slendrian. Det skal ha vært feil på bilen.

Men alle beskyldninger og teorier blir oversett i den franske forhørsrettens konklusjon.

Kostbart

Nesten 80 millioner kroner har fransk påtalemyndighet brukt for å komme til bunns etterforskningen.

Mohammad al-Fayed - milliardæren - er skuffet over resultatet. Han har lenge kjempet for å bevise at det britiske hemmelige politiet tok livet av prinsessen og hans sønn.

Men det mangler fortsatt noen svar, og disse svarene vil nok aldri komme:

Hvit Fiat

  • Kort tid etter ulykken ble det etterlyst en hvit Fiat Uno, som politiet mente hadde kollidert så vidt med dødsbilen. Sjåføren av denne Fiaten har aldri meldt seg, og politiet vet ikke om det var en kollisjon i tunnelen like før dødskollisjonen.
  • Vitner har hevdet at paparazzier på motorsykler forhindret Henri Paul å kjøre ut av tunnelen. Dette har ikke politiet greid å finne ut av, og derfor er de anklagene frafalt.

Saksøker al-Fayed?

Dianas livvakt, Trevor Rees-Jones, er svært skuffet over at ingen må ta ansvar for dødsulykken. Han var den eneste som overlevde kollisjonen i tunnelen i Paris.

Livvakten vurderer nå å gå til sak mot sin tidligere arbeidsgiver, Mohammad al-Fayed.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kravet som eventuelt blir framsatt, er basert på at al-Fayed - som arbeidsgiver - ikke var i stand til å beskytte Trevor Rees-Jones.