19. jANUAR 2016:  Eksos fra biler i vinterkulda i jobbtrafikken på morgenen for et år siden. I morgen og tirsdag blir det forbudt å kjøre dieselbiler på kommunale veier i Oslo. Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB Scanpix.
19. jANUAR 2016:  Eksos fra biler i vinterkulda i jobbtrafikken på morgenen for et år siden. I morgen og tirsdag blir det forbudt å kjøre dieselbiler på kommunale veier i Oslo. Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB Scanpix.Vis mer

Dieselforbudet:

Ingen ekstra politikontroller mot forbudt dieselkjøring

Oslo-politiets ordenssjef: - Ta hensyn til innbyggere som plages av luftkvaliteten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Straffen for å bryte forbudet mot å kjøre dieselbil i Oslo fra klokka 06 tirsdag, er et forelegg på 1500 kroner.

Men politiet kommer ikke til å sette i gang noen ekstra kontrolltiltak i forbindelse med den første forbudsdagen av sitt slag i Oslo.

- Oslopolitiet ber bilister med dieselbiler å rette seg etter forbudet av hensyn til de innbyggere som plages helsemessig av luftkvaliteten.

I den grad politiet kommer over klare overtredelser av dieselforbudet på kommunale veier i Oslo, kan vi reagere med muntlig tilrettevisning/pålegg eller et gebyr på 1500.

Oslo politidistrikt kommer ikke til å sette inn ekstra mannskaper for å håndheve dieselforbudet.

Ut over denne meldingen har politiet i Oslo ikke ytterligere kommentarer, opplyser visepolitimester og ordenssjef i Oslo-politiet, Roger Andresen, i en pressemelding i mandag formiddag.

NAF: flere p-plasser i utkanten

Bilistorganisasjonene NAF og KNA er begge kritiske til dieselforbudet i Oslo fra tirsdag.

NAF peker at at den store utfordringen er pendlertrafikken med folk som bor utenfor Oslo kommune.

154.000 såkalt lette dieselbiler passerer bomringen hver dag. Det må bygges flere store parkeringsplasser i utkanten slik at pendlere kan parkere og kjøre buss videre til sentrum. Det er et slikt tilbud som er løsningen, ikke forbud, skriver NAF i en uttalelse.

KNA: betviler kritisk tilstand

KNA mener bystyret må lage unntaksordning fra forbudet for Oslos borgere som må ut og inn av byen. KNA betviler at forurensningen er så kritisk i hele Oslo at forbudet må gjelde alle kommunale veier i Oslo kommune.

KNA mener kommunen nå iversetter tiltak som påfører deler av Oslos befolkning uforholdsmessig store vanskeligheter i hverdagen.