PÅ VEI TIL ERNA: Trine Skei Grande blir sluppet inn i statsministerboligen i Oslo torsdag kveld. Der møtte hun Erna Solberg, Knut Arild Hareide og Siv Jensen. Til venstre er statssekretær Sigbjørn Aanes.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
PÅ VEI TIL ERNA: Trine Skei Grande blir sluppet inn i statsministerboligen i Oslo torsdag kveld. Der møtte hun Erna Solberg, Knut Arild Hareide og Siv Jensen. Til venstre er statssekretær Sigbjørn Aanes. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpixVis mer

Ingen enighet på skjebnemøte: - Hva i all verden er det Venstre driver med?

SV anbefaler liste med krav til Venstre. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Hva i all verden er det Venstre driver med? spør SVs klimapolitiske talsperson Heikki Eidsvoll Holmås.

- Venstre har plassert Frp i finansdepartementet for å gjennomføre Venstres fanesak i miljøpolitikken om et grønt skatteskift. Det er en mislykket strategi, og klimagassutslippene har økt som resultat, sier Holmås til Dagbladet.

Han viser til SSB-tall fra mai i år, som forteller at klimagassutslippene fra norske områder økte med 1,5 prosent i 2015 sammenlignet med 2014.

Siden 2013 har riktig nok regjeringen og samarbeidspartiene innført miljøavgifter på totalt 5,5 milliarder kroner og klimavennlige avgiftslettelser på 2,2 milliarder kroner, men Holmås mener dette ikke holder.

- Nå har Venstre pratet om grønt skatteskift lenge uten å levere resultater. Så lenge Venstre synes det er viktigere å ha FrP i regjering enn å få klimagassutslippene ned, er det ikke bruk for dem i norsk politikk.

Ingen enighet

I går kveld var Siv Jensen, Trine Skei Grande og Knut Arild Hareide invitert hjem til statsminister Erna Solberg for å forsøke å komme til enighet om et grønt skifte før statsbudsjettet for 2017 ferdigstilles.

Det ble ingen enighet på møtet, men Hareide og Grande fikk overlevert sine klare anbefalinger.

- Vi ble ikke enige om noe, men vi ga våre klare råd. Det var et positivt møte, og nå må regjeringen gå i sin budsjettkonferanse og finne ut hvordan de skal pusle dette budsjettet sammen. Men de vet hva som skal til for å få flertall for det budsjettet, sa Skei Grande til Dagbladet etter møtet, uten å ville gå i detalj på hva slags råd som ble gitt.

VG skrev torsdag at partiene vurderer å fjerne årsavgiften på kjøretøyer, i bytte mot høyere avgift på diesel og bensin, men Skei Grande vil ikke bekrefte dette.

Høy temperatur

Regjeringen og samarbeidspartiene har nå kniven på strupen for å få på plass et grønt skifte, men som Dagbladet skrev torsdag forteller en rekke kilder i og rundt forhandlingene at de fortsatt er langt unna en enighet.

Venstre-leder Trine Skei Grande insisterer på at økte CO2- og drivstoffavgifter er en forutsetning for å oppfylle budsjettforliket fra i fjor, mens Frp ikke tolker det på samme måte.

Det fikk Skei Grande til å komme med en kraftig advarsel torsdag:

- Finansministeren og statsministeren har signert på det, så jeg forutsetter at de holder det de har lovet. Hvis ikke, så pleier det å få konsekvenser hvis man lurer velgere og politikere, sa Skei Grande til Dagbladet.

Anbefaler krav

Holmås mener det er på tide at Venstre-lederen nå setter hardt mot hardt, og utfordrer henne til å stille følgende krav til budsjettet:

• Øke CO2-avgiften, blant annet for å fase ut fossil fyringsolje. Stortinget har pålagt Regjeringen å forby bruk av fossil fyringsolje til oppvarming innen 2020, og det er viktig at markedet begynner omleggingen nå.

• Øke CO2-avgiften til oljeindustrien, som er Norges største forurenser. Økte utslipp fra oljeindustrien er hovedårsaken til at norske klimagassutslipp nå går opp, og at Norges klimamål for 2020 ikke nås.

• Øke drivstoffavgiftene for å fase inn fornybare drivstoff. Dersom man øker av CO2-avgift for tungtransporten, med mulighet om å inngå en avtale etter modell fra NOx-fondet for å gjennomføre reduksjoner i utslippene. Et fond for å gjennomføre klimatiltak er noe næringen selv har tatt til orde for.

• Innføre engangsavgift for båtmotorer, for å fremme energieffektivisering og bruk av lav- og nullutslippsteknologi.

- Dette vil Venstre kunne kreve, og det ville konkret få ned utslippene, sier Holmås.