HENLAGT :  Allerede i mars avviste PST Aftenpostens påstander om falske basestasjoner i Oslo. Nå er saken henlagt, etter måneder med etterforskning. Fra venstre kommunikasjonsdirektør Trond Hugubakken i PST, PST-sjef Benedicte Bjørnland og politiadvokat Signe Aalling i PST.
Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
HENLAGT : Allerede i mars avviste PST Aftenpostens påstander om falske basestasjoner i Oslo. Nå er saken henlagt, etter måneder med etterforskning. Fra venstre kommunikasjonsdirektør Trond Hugubakken i PST, PST-sjef Benedicte Bjørnland og politiadvokat Signe Aalling i PST. Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

- Ingen falske basestasjoner

Det ble framstilt som en gedigen etterretningsskandale. Nå slår PST fast at Aftenpostens angivelige avsløring bare var tull.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I desember i fjor hevdet Aftenposten at de hadde avslørt at falske basestasjoner ble brukt i Oslo for å avlytte tusenvis av mobiltelefoner. Opplysningene slo ned som ei bombe, og både Politiets sikkerhetstjeneste (PST) og Oslo politidistrikt startet en omfattende etterforskning.

PST jaktet på mulige utenlandske etterretningstjenester, mens Oslo-politiet jaktet på mulige kriminelle som kunne tenke seg å bruke de falske basestasjonene.

I Aftenposten den 12. desember 2014 het det:

«Utenfor Stortinget, regjeringskontorene og boligen til statsminister Erna Solberg befinner det seg avansert spionutstyr som kan overvåke alle mobiltelefoner i området. Spørsmålet er: Hvem står bak?».

Og:

SJEFREDAKTØR:   Sjefsredaktør Espen Egil Hansen og Aftenposten mente de hadde avslørt ulovlig overvåking i Oslo. Foto: Monica Strømdahl
SJEFREDAKTØR: Sjefsredaktør Espen Egil Hansen og Aftenposten mente de hadde avslørt ulovlig overvåking i Oslo. Foto: Monica Strømdahl Vis mer

«De falske basestasjonene kan overvåke bevegelsene til statsråder, politikere, embetsmenn og vanlige mennesker som går inn, ut og rundt sentrale bygninger i Oslo. Om det er kriminelle, utenlandsk etterretning eller andre som står bak, er ukjent».

Etter flere måneder med intens etterforskning blir det nå slått fast at Aftenpostens avsløring likevel ikke var tidenes overvåkingsskandale.

Ingen falske basestasjoner - Vi har etterforsket denne saken siden 14. desember i fjor. Nå er saken henlagt. Etterforskningen er sluttført. Konklusjonen er det ikke finnes bevis for bruk av falske basestasjoner, slik Aftenposten konkluderte, sier kommunikasjonsdirektør Trond Hugubakken i PST til Dagbladet.

Ved siden av sin egen eksperter har PST benyttet kompetansen til E-tjenesten, teleselskapene Telenor og NetCom, samt Simula Research Laboratory — som driver forskning på utvalgte områder innen programvare- og kommunikasjonsteknologi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konklusjonen er entydig: Falske basestasjoner har ikke blitt brukt i Oslo.

- Saken henlagt - Vi fikk tilgang til materialet Aftenposten har basert sine artikler på. En gjennomgang av dette materiale og våre egne undersøkelser har ført til at saken er henlagt, sier kommunikasjonsdirektør Trond Hugubakken til Dagbladet.

Aftenposten beskrev selv i sine artikler hvem de hadde samarbeidet med, for å avdekke det de mente var en omfattende ulovlig overvåkning i Oslo. I en Aftenposten-artikkel den 17. desember i fjor heter det:
 
«Sikkerhetsselskapene som Aftenposten samarbeidet med, ledes av nordmenn med lang erfaring fra den militære etterretningstjenesten. De leies inn av både private og offentlige myndigheter for å avdekke overvåking».

- INGEN BEVIS:  Etterretningssjef, Kjell Grandhagen konstaterer at det ikke finnes bevis, og er enige med PST som har henlagt saken om de falske basestasjonene. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
- INGEN BEVIS: Etterretningssjef, Kjell Grandhagen konstaterer at det ikke finnes bevis, og er enige med PST som har henlagt saken om de falske basestasjonene. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet Vis mer

Videre heter det i samme artikkel:

Undersøkelsene avslørte minst ni IMSI-catchere (falske basestasjoner, Dagbladets anmerkning) og Aftenposten kunne på grunnlag av målingene vise hvilke områder i Oslo hvor de var utplassert. For å kunne påvise overvåkingsutstyret nøyaktig, må man imidlertid ha politimyndighet for å få tilgang til lokaler og kontorer.

- Ingen bevis Generalløytnant Kjell Grandhagen i E-tjenesten bekrefter også at de har trukket samme konklusjon som PST:

- Etterretningstjenesten kan ikke finne at det i det framlagte materiale fra Aftenposten er bevis for at det at det er benyttet «IMSI-fangere» eller falske basestasjoner slik det blir framført av Aftenposten, sier Grandhagen.

- I vårt arbeid med dette har vi, i tillegg til det materiale Aftenposten har gjort tilgjengelig, våre egne målinger fra samme områder, samt tilgang på teleoperatørenes informasjon om deres mobiltelefonnett og hvorledes disse er konfigurert. I sum innebærer dette et langt bredere grunnlag for analyser enn det Aftenpostens eksperter har hatt tilgjengelig. Dette har vært avgjørende for at vi har kunnet konkludere slik vi har gjort, sier sjef for Etterretningstjenesten, generalløytnant Kjell Grandhagen.

Ikke tilgjengelig Dagbladet har forgjeves søkt både sjefredaktør Espen Egil Hansen og nyhetsredaktør Håkon Borud i Aftenposten for en kommentar til PSTs henleggelse av Aftenpostens avsløring av de falske basestasjonene.

Verken Hansen eller Borud har vært tilgjengelig for Dagbladet.

IKKE OVERVÅKET :  Statsministerboligen i i Parkveien var blant stede som angivelig var utsatt for de falske basestasjonene Aftenposten mente de hadde avslørt.
IKKE OVERVÅKET : Statsministerboligen i i Parkveien var blant stede som angivelig var utsatt for de falske basestasjonene Aftenposten mente de hadde avslørt. Vis mer
IKKE OVERVÅKET :  Stortinget var også blant stede som Aftenpostens påstod falske basestasjoner overvåket. Foto: © Svein Grønvol/Samfoto
IKKE OVERVÅKET : Stortinget var også blant stede som Aftenpostens påstod falske basestasjoner overvåket. Foto: © Svein Grønvol/Samfoto Vis mer