Venter på katastrofen:

Ingen får stoppet «bomba»

Oljetankeren utenfor Jemen har rustet i fem år - med en million fat olje i lasten. Houthi-opprørerne nekter FN tilgang til å kontrollere skipet, og eksperter frykter det kan eksplodere når som helst.

EKSPLOSIVT: Safer FSO ligger noen kilometer nord for Hodeida i Jemen, med over en million fat olje i lasten - fire ganger mer enn oljeutslippet etter Exxon Valdez-ulykken i 1989. Foto: European Space Agency
EKSPLOSIVT: Safer FSO ligger noen kilometer nord for Hodeida i Jemen, med over en million fat olje i lasten - fire ganger mer enn oljeutslippet etter Exxon Valdez-ulykken i 1989. Foto: European Space AgencyVis mer

I Rødehavet, utenfor den houthi-kontrollerte kystbyen Hodeida, flyter ei tikkende bombe.

Eksperter frykter nemlig at gassdannelse i skipets oljetanker kan føre til at det eksploderer.

Det var The Guardian som omtalte saken først.

Til FNs sikkerhetsråd fortalte nødhjelpskoordinator Mark Lowcock i forrige uke at houthiene nok en gang hadde nektet inspektører tilgang til skipet, som ligger sju kilometer utenfor havna Ras Isa, nord for Hodeida. Det rapporterte UN News.

- Kan eksplodere innen et år

Júlia Palik er forsker ved Peace Research Institute Oslo. Hun forteller at det haster med å redde skipet, men at det samtidig er politisk umulig.

- Skipet er ei tidsinnstilt bombe. Siden houthiene fikk kontroll over byen, har det ikke blitt vedlikeholdt. Basert på det jeg vet, skal det være risiko for at det eksploderer innen et år, sier hun.

Júlia Palik er Jemen-ekspert ved PRIO. Foto: PRIO
Júlia Palik er Jemen-ekspert ved PRIO. Foto: PRIO Vis mer

Hodeida er en kystby ved Rødehavet, som er kontrollert av houthiene. Den FN-støttede Hadi-regjeringen - støttet av en Saudi-ledet koalisjon - hevder den har rett på oljen i tankeren, som altså er under opprørsgruppas kontroll.

I et brev til FN skriver Hadi-myndighetene at situasjonen er «ille og forverrer seg» og utgjør en «overhengende miljømessig og humanitær katastrofe i Rødehavet».

Hadi-regjeringen, som nå er i eksil i Saudi-Arabia, advarte på Twitter om at oljeutslippet ville blitt fire ganger større enn Exxon Valdez-ulykken i 1989. Advarslene skal ikke være overdrevne, ifølge Doug Weir, direktør ved britiske Conflict and Environment Observatory.

- En eksplosjon vil være veldig alvorlig, og med vanskelige strøm- og værforhold kan det gjøre omfattende skade på marint liv og naturreservater i nærheten. Det ville også blitt en voldsom påkjenning på menneskene som er avhengig av fiske i Rødehavet, sier Weir til Dagbladet.

- I flere av landene som grenser til Rødehavet, blant annet Eritrea og selvfølgelig Jemen, er det minimal kapasitet til å rydde opp et oljesøl, fortsetter han.

Even Moland ved Havforskningsinstituttet bekrefter at det vil være en miljøkatastrofe.

Rødehavet er nemlig særlig sårbart for oljeutslipp.

Even Moland ved Havforskningsinstituttet. Foto: Havforskningsinstituttet
Even Moland ved Havforskningsinstituttet. Foto: Havforskningsinstituttet Vis mer

- Det vil potensielt være svært alvorlig; får man oljeutslipp nå om sommeren, vil vinden garantert transportere olja innover og nordover. Rødehavet har et unikt korallrev-økosystem, særlig utenfor Sudan, Eritrea og Djibouti. Et oljeutslipp vil kunne få uopprettelige konsekvenser, sier han.

Ifølge havforskeren er korallrevene her unike.

- Med et stort antall endemiske fiskearter og et unikt artsmangfold, er Rødehavet i tillegg et naturlig refugium for koraller. Korallrevene her er enestående fordi havet har store sesongvariasjoner i temperatur, og har vært preget av store endringer i saltinnhold, som gjør korallene mye mer robuste enn de for eksempel er ved atoller i Stillehavet, sier han.

Flere av landene rundt Rødehavet har ingen beredskap og ingen kapasitet. Det finnes bare noen få taubåter, ifølge Moland.

- Vi har ikke råd til å miste noen korallrev. Lokalt vil fiskelandsbyene miste hovedlevebrødet, og samtidig er rundt 500 millioner mennesker verden over avhengig av fisk fra korallrevsystemer, sier Moland.

- Risikoen er katastrofal

Doug Weir forklarer at råoljen avgir eksplosiv gass når den varmes og fordamper, og normalt har man andre gasser i tanken som hindrer eksplosjonsfare.

RUSTER: Safer Floating Storage and Offloading Vessel (FSO) har ligget sju kilometer utenfor Ras Isa-havnen i Jemen siden 1988, men de siste fem årene har den ikke blitt vedlikeholdt, ifølge Jemens eksilregjering. Foto: SEPOC
RUSTER: Safer Floating Storage and Offloading Vessel (FSO) har ligget sju kilometer utenfor Ras Isa-havnen i Jemen siden 1988, men de siste fem årene har den ikke blitt vedlikeholdt, ifølge Jemens eksilregjering. Foto: SEPOC Vis mer

Det er fem år siden denne sikringen har vært kjørt.

- Prosessen med å sikre og fjerne skipet ville tatt flere år, fordi konflikten er fastlåst og houthiene er avhengig av inntektene som ligger i oljen for å gi slipp på skipet. Risikoen er katastrofal, sier Weir.

FNs nødhjelpssjef var overrasket over at FN ikke slapp til for å inspisere skipet, forteller Weir. Men houthiene har blokkert humanitær tilgang tidligere.

Katastrofe kan bli gjennombrudd

Palik er enig i at en eksplosjon ville vært katastrofal - men mener samtidig at det kunne ført til et gjennombrudd i borgerkrigen, som har vært fastlåst siden 2015.

- Det kunne blitt utslagsgivende i konflikten, fordi det ville skapt en så stor katastrofe at en internasjonal koalisjon kunne blitt dratt inn for å sikre tilgang til opprydningsteam.

Houthiene vil ha inntektene fra råoljen i tankskipet, som er verdt 80 millioner dollar. En politisk løsning på konflikten ville vært at Bahrain kunne tatt imot skipet, mens houthiene kunne fått penger i hånda for oljen i lasten, ifølge Palik.

- Ingen løsning i sikte

- Det ville vært en fantastisk løsning, og kanskje den eneste houthiene ville gått med på. De trenger desperat pengene som ligger i den råoljen, sier hun.

Men også Hadi-regjeringen mener at oljepengene tilhører dem.

- Derfor finnes det ingen sannsynlig løsning på den tikkende bomba, sier Palik.

Weir er usikker på om en eksplosjon kunne løsnet opp i den fastlåste krigen hvor store antall sivile blir drept, og som samtidig er en sultkatastrofe

- Jeg synes det er ganske optimistisk - det ville ikke vært første gang krigen i Jemen skulle få et vendepunkt, uten at det har gitt utslag tidligere, sier han, og fortsetter:

UAVKLART: Safer FSO har en rekke oljetanker, og så lenge ingen vedlikeholder eller inspiserer, er det grunn til å tro at det kan gå i luften.
UAVKLART: Safer FSO har en rekke oljetanker, og så lenge ingen vedlikeholder eller inspiserer, er det grunn til å tro at det kan gå i luften. Vis mer

- Det er verdens største humanitære krise, og det virker som ingenting er for drøyt til at andre vil gripe inn.

FNs nødhjelpskoordinator, Mark Lowcock, var overrasket og frustrert over inspektør-nekten da han manet Sikkerhetsrådet til handling forrige måned.

- Hvis tankskipet revner eller eksploderer, kan kystlinjen rundt hele Rødehavet forurenses. Avhengig av årstid og vannstrømmer, kan oljeutslippet nå hele veien fra Suez-kanalen ved Middelhavet, til Hormuzstredet ved Iran, uttalte nødhjelpssjefen.

Krigen i Jemen kan snart ha tatt 100 000 menneskeliv, og er en av de største humanitære katastrofene i verden. Selv om krigen har pågått siden 2015 er det ingen fredsavtale i sikte, og fjoråret var det dødeligste hittil.

- Det er ikke bare en krig mellom Saudi-koalisjonen på Hadis side og houthiene. Det er et utall forskjellige styrker, noen tilknyttet al-Qaida, som kontrollerer forskjellige områder. Konflikten er grenseløst komplisert, sier Weir.