TOTALVRAK: Flirt-togsettet til 70 millioner kroner ble totalvraket da det sporet av under testkjøring 15. februar. Foto: TORBJØRN BERG / DAGBLADET
TOTALVRAK: Flirt-togsettet til 70 millioner kroner ble totalvraket da det sporet av under testkjøring 15. februar. Foto: TORBJØRN BERG / DAGBLADETVis mer

- Ingen feil på ulykkestoget eller skinnene

Det er Havarikommisjonens konklusjon. NSB håper å gjenoppta testkjøringen til uka.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Havarikommisjonen har ikke funnet tekniske feil på sporet eller togsettet som sporet av på Vestfoldbanen 15. februar. NSB håper å gjenoppta testkjøringen til uken.

- Det er gledelig at Havarikommisjonen ikke har funnet feil på toget. Nå kan NSB fortsette testkjøringen av de nye Flirt-togene, og jeg håper disse nye togsettene kan settes i trafikk så snart som mulig, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til NTB.

Også i NSB er de lettet over at det ikke var noe feil på togsettet.

- Det bekrefter at togene er trygge og gode, og det er en forutsetning for å kunne kjøre dem. Vi er nå i ferd med å legge siste hånd på de øvrige forbedringene før vi gjenopptar testingen. Vi håper å kunne ha togene på skinnene igjen i løpet av neste uke, sier konserndirektør Tommy Ingulstad i NSB Persontog til NTB.

Ingen alvorlige skader NSB drev testkjøring av det nye sveitsiske togsettet da det sporet av i en sving mellom Nykirke og Holmestrand på Vestfoldbanen. Høy fart er trukket fram som en mulig årsak til at toget sporet av. Rett før svingen hvor ulykken skjedde, går fartsgrensen ned fra 130 til 70 kilometer i timen.

Den foreløpige rapporten fra havarikommisjonen påpeker at dette er en hastighetsreduksjon som ikke er uvanlig i det norske jernbanenettet. Toget kjørte i 135 kilometer i timen da bremsene ble aktivert før ulykken.

Alle de fem om bord slapp unna uten alvorlige skader.

Har bestilt 50 tog Testkjøringen av Flirt-togene ble innstilt etter ulykken. Før den kan gjenopptas, vil NSB komme med en formell orientering til Statens jernbanetilsyn.

- Vi varslet dem om at vi stanset testingen, og da må de også få beskjed før vi setter i gang igjen. Tillatelsen har vi hatt hele tiden, men vi har valgt å ikke bruke den mens vi avventet etterforskningen av uhellet ved Nykirke, forklarer Ingulstad.

Så langt har undersøkelsene avdekket «en kombinasjon av samtidige årsaksforhold som medvirket til ulykken», opplyser kommisjonen.

Togsettet som sporet av, er ett av ti nye togsett som er levert fra sveitsiske Stadler. Til sammen har NSB bestilt 50 togsett, som skal settes inn i lokal- og intercitytrafikk.

(NTB)