Ingen forklaring på ulykken

De russiske ungdommenes drømmeferie til Spania fikk en brå og dødelig slutt. Redningsmannskaper har gitt opp håpet om å finne overlevende etter flykollisjonen natt til tirsdag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi hørte først et kjempesmell. Deretter falt to digre ildkuler ned fra himmelen, forteller Jürgen Tundelsweiler.

34-åringen var på vei hjem da han ble øyenvitne til flykollisjonen over \berlingen helt sør i Tyskland natt til tirsdag.

- Vi skulle sette oss inn i bilene da vi hørte eksplosjonen. Vi så himmelen lyse opp, og i 15 sekunder kunne vi følge ildkuler falle ned fra himmelen, sier Tundelsweiler til NTB .

- Raketter, foreslo kameraten min.

- Det finnes ikke så store raketter, sa jeg.

De ble raskt enige om at det måtte være et flykrasj.

- Vi kom oss under tak, fordi vi var redde for å få noen deler i hodet, sier Tundelsweiler.

Ingen eksperter har klart å gi noen forklaring på hvorfor de to flyene kolliderte -12 kilometer til værs og på en lite trafikkert tid av døgnet.

Stort område

71 personer omkom i flykollisjonen over Sør-Tyskland, ifølge politiet. Ved 14-tiden tirsdag hadde politiet funnet 26 omkomne etter kollisjonen mellom fraktflyet av typen Boeing 757 og det russiske Tupolev 154 passasjerflyet. De døde kan ha falt ned i et 30 kilometer stort område, ifølge tyske myndigheter.

Politisjef Erwin Hetger i \berlingen sa at 69 personer var om bord på Tupolev-flyet og to på DHLs fraktfly. 52 av de russiske passasjerene var barn og tenåringer under 18 år.

Det var liten trafikk da de to flyene kolliderte kl 23.40 natt til tirsdag.

Mistet fly

De 52 ungdommene hadde gått om bord i det chartrede flyet fra Bashkirian Airlines etter at de mistet det ordinære ruteflyet de skulle ha vært med fra Moskva til Barcelona lørdag. Turoperatøren hadde kjørt dem til feil flyplass utenfor Moskva.

Mange av de omkomne ungdommene var barn av lokale tjenestemenn.

- Disse barna var de beste elevene ved en spesiell skole, sa Elsa Galejeva fra det lokale krisedepartementet i Ufa. En lokal komité som samarbeider med UNESCO, arrangerte feriereisen til Spania for å premiere de dyktigste elevene ved skolen.

Moren til en av tenåringene fortalte AFP tirsdag at hennes 14 år gamle sønn Bulat Biglov hadde drømt om å reise til Spania for å se havet.

- Hvis Bulat hadde reist som planlagt lørdag, ville ikke dette ha skjedd, sa hun. -Søndag, da vi trodde at han var framme, ringte han fra Moskva og fortalte at han hadde fått en sjanse til å se den russiske hovedstaden.

En 20 år gammel kvinne og et ektepar med to barn var tirsdag på vei tilbake fra Moskva til Ufa etter at det spanske konsulatet hadde nektet dem turistvisum, uten å oppgi noen grunn.

Menneskelig svikt

Vestlige eksperter stiller spørsmål ved viljen til å følge sikkerhetsreglene om bord på russiske fly etter ulykken over Bodensjøen.

En flysikkerhetsekspert, Chris Yates, sier at russiske fly har et stygt ulykkes-rulleblad, men som oftest skyldes ulykkene ikke dårlige fly, men at sikkerhetsprosedyrene ikke blir fulgt.

Sveitsiske flygeledere sier kollisjonen skjedde etter at begge fly hadde redusert høyden for å unngå sammenstøt. En flygeleder måtte anrope det russiske flyet tre ganger med beskjed om å redusere høyde, før flygerne reagerte. Da begynte Tupolev-flyet en bratt nedstigning.

Et annet viktig spørsmål er hvorfor antikollisjonssystemet på Boeing-maskinen la flyet på samme høyde som Tupolev-flyet, da systemet oppdaget at kollisjon truet. Flyene endret høyde samtidig og kom igjen på kollisjonskurs. Det skjedde så seint at flygelederne ikke rakk å komme med nye instruksjoner.

Kollisjonsalarm

Alle større fly skal være utstyrt med såkalt TCAS - et alarmsystem som varsler flygerne og krever endret kurs hvis andre fly kommer farlig nær. Systemene skal også kommunisere med hverandre. Dessuten varsles kontrollen på bakken.

Boeing-flyet hadde kollisjonsalarm, og russiske myndigheter sier Tupolev-flyet hadde alt utstyr som krever for å fly i europeisk luftrom.

Ulykkesflyene lå på 36.000 fot (12.000 meter) før kollisjonen. Det betyr at de fløy så høyt at reglene tillater en høydeavstand mellom flyene på bare 1.000 fot.

(NTB)

ILDKULER: I 15 sekunder etter sammenstøtet kunne øyenvitner følge ildkulene på himmelen. Dette bildet ble tatt av en amatørfotograf.
71 DØDE: Ofrene etter flyulykken i Tyskland ble funnet over et stort område. 71 mennesker, de fleste barn og tenåringer, omkom.