Ingen gratis lunsj

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skatteetatens IT-avdeling ble i en årrekke gjenstand for omfattende kundepleie fra Siemens Business Services, samtidig som Skatteetaten kjøpte datatjenester for 300 millioner kroner fra dataleverandøren. Detaljene i denne kundepleien har kommet fram i en rekke artikler i Aftenposten. De bygger delvis på en tidligere hemmeligstemplet revisjonsrapport som nå er offentliggjort. Middager, sommerfester og julebord er betalt. Verdien av de ytelser som etatens folk fikk utgjorde ifølge rapporten 367 000 kroner. Det er kanskje ingen stor sum når beløpet fordeles på mange mennesker og 32 arrangementer. Men likevel.

Hvis noen skulle ha høy bevissthet omkring forsøk på smøring, så er det skatteetatens folk. Saken har fått forbløffende lite etterspill. Finansministeren sier seg fornøyd med at reglene er skjerpet. Det skulle bare mangle. Høyres Per-Kristian Foss mener saken er behandlet «lettvint» og at smøring åpenbart blir behandlet forskjellig i Forsvarsdepartementet og Finansdepartementet. Det skulle vi gjerne fått en forklaring på.