Ingen jenter for Jens

I dag delte statsminister Jens Stoltenberg ut prisen for årets beste og verste reklamefilm, sett med likestillingsøyne. I vinnerfilmen var det rundt 20 gutter - ingen jenter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Likestillingssenteret har tatt initiativet til kåringene. Juryen, fra Westerdals reklameskole, har sett nesten 50 timer med norsk reklamefilm, før de kåret vinneren og taperen.

- Det er viktig hvilke holdninger reklamen formidler. Det er begrenset hva vi kan gjøre ved å bruke loven, så i all hovedsak er det bransjen selv som må vurderer holdninger og verdier, sa statsminister Jens Stoltenberg, som syntes det var ekstra flott at prisen deles ut på kvinnedagen, 8. mars.

Fotball vant

Stoltenberg overrakte prisen til Norsk Tipping og reklamebyrået New Deal, som vant med filmen «Profil».

- Vinnerfilmen viser at du kan være et godt menneske, selv om du ikke er en god fotballspiller. Det er en fin ting å formidle, sa Stoltenberg.

Filmen handler om en gjeng gutter som trener fotball. Etter treningen, går en av guttene gjennom skogen, hvor man plutselig løfter fotballen sin og fremfører deler av Hamlet og Peer Gynt. Budskapet er at ikke alle vil bli fotballstjerner.

Formålet til Norsk Tipping er å vise at store deler av overskuddet deres går til forskning og kultur. Det var ingen jenter i vinnerfilmen, men juryen mente filmen framstilte utradisjonelle valg på en naturlig og sjarmerende måte.

«På en inkluderende og morsom måte profilerer kunden en side av sin virksomhet som ikke så ofte kommer til syne, men som er viktig for mange barn og unge i dag», er juryens begrunnelse.

- Dette er en varm og god film, sa Stoltenberg.

Destruktiv holdning

Årets taper ble reklamefilmen «Søt hevn» for Din Energi. Filmen er laget av JBR McCann, og handler om et samlivsbrudd. En mann står på utsiden av et vindu og ser eks-kona kose seg med en ny elsker. Til slutt tar han hevn ved å gå amok med fjernkontrollene til blant annet stereoanlegget og lyset i huset.

«Filmen gir næring til myten om at kvinner blir ufortjent tilgodesett i skilsmissesaker, og at menn blir ribbet til skinnet. At mannen avslutningsvis hevner seg, legitimerer en svært destruktiv holdning i en allerede vanskelig livssituasjon», skriver juryen fra Westerdals reklameskole i sin begrunnelse.

Etter at reklamefilmen ble laget, har Din Energi sluttet å eksistere. Sammen med Østkraft og Hafslund Energi har de etablert strømleverandøren Tindra

- Etter denne reklamefilmen har vi byttet navn, markedsansvarlig og reklamebyrå, sa en talsmann for strømleverandøren, som med et glimt i øyet lovte at de tok hintet.

VANT PRIS:I dag delte statsminister Jens Stoltenberg ut Likestillingssenterets pris for beste og verste reklame. Her overrekkes prisen til årets vinnere, fra v.: Cecilie Thue og Ivar Væreide fra New Deal og Tore Elmann Tangen, informasjonsdirektør i Norsk Tipping AS. De vant med filmen «Profil». Foto: SCANPIX