Ingen mobilforbud på ferjer

BERGEN (Dagbladet): Til tross for at Sjøfartsdirektoratet har fått rapporter om flere tilfeller der elektrisk utstyr på fartøy er påvirket av støy fra GSM-telefoner, er det ingen forbud mot mobilbruk om bord i norske passasjerskip. Det har både fly og sykehus av sikkerhetsmessige grunner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En ferje som gikk på selvstyring koblet seg seg plutselig ut, og styresystemet på en bauport virket ikke. På bakgrunn av slike rapporter der det var mistanke om at elektrisk utstyr på skipene kan ha blitt påvirket av høyfrekvente elektromagnetisk felt (HEMF) fra GSM-telefoner, sendte Sjøfartsdirektoratet i februar i år ut et rundskriv til rederiene.

Sjøfartsdirektoratet skriver:

«Det ble påvist at høyfrekvente elektromagnetiske felt fra GSM mobiltelefoner påvirker blant annet brannsentraler, røkdetektorer og TV-apparater brukt til informasjon for passasjerer. I tillegg ble portstyringen i et tilfelle påvirket (...)»

Anbefaling

Sjøfartsdirektoratet har utviklet en metode til å måle om GSM-mobiltelefoner påvirker sikkerhetskritisk elektrisk utstyr om bord i skip. Direktoratet har anbefalt rederiene å teste utstyret på båter de har «mistanke» om kan bli påvirket av GSM-mobiltelefoner.

- Burde dere ikke pålegge rederiene å foreta disse sikkerhetstestene når dere har fått rapporter om ulykker?

- Vi har gitt et råd; vi har bare hatt få indikasjoner på at GSM har påvirket bauporter og visse alarmer, sier K. Magnus Havig, leder for Sjøfartsdirektoratets passasjeravdeling.

- Som rederiene kan følge om de føler for det?

- Du kan si det sånn, ja.

- Det er lenge siden vi har hatt tillit til Sjøfartsdirektoratet, sier leder av Norsk Sjømannsforbund, Rigmund Storøy.

Forbud

Luftfartsinspeksjonen har i samarbeid med flyselskapene forbudt bruk av mobiltelefon om bord i fly. Det samme gjør norske sykehus.

- Forbudet har vi fordi det har vært episoder i utlandet der mobiltelefonen har påvirket navigasjonsutstyr og radio, sier Andreas Mourud, i Luftfartsinspeksjonen.

- Dette har de fleste myndigheter tatt innover seg og gjort noe med. Så lenge vi ikke vet mer, vil vi stå på vår holdning.

Det er Norske Veritas som har ansvar for at de internasjonale kravene som stilles til elektromagnetisk støy i fartøy som «Sleipner» overholdes før skipet blir sertifisert.

- I dag er det ingen eksplisitte krav om at båtene skal tåle støy fra mobiltelefoner. Båtene blir testet mot skipsradio, ikke mot mobiltelefoner, sier Per-Wiggo Richardsen, infosjef i Norske Veritas.

Neste år vil et nytt EU-direktiv med krav om tester mot mobilstøy tre i kraft.

Vil teste

Både kapteinen og passasjerene om bord på «Sleipner» brukte mobiltelefoner før forliset. Overstyrmann Olav Skjetne har under høringen forklart at han ikke så Storablokso på radaren sin.

- Har «Sleipner» gjennomgått sikkerhetstesten Sjøfartsdirektoratet anbefalte ?

- Nei, men det er overhodet ingenting som tyder på at dette har relevans for ulykken, sier viseadministrerende direktør i HDS, Per Atle Tellnes.

Rederiet vil nå på flere av båtene gjennomføre sikkerhetstesten som er anbefalt av Sjøfartsdirektoratet.