Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Ingen reagerte på kvinnerumpen

Dressmann fikk på pungen for underbuksereklame, mens La Motes rumpeannonse klager ingen på.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Dressmanns reklame hvor en mann i trusa poserer med en kvinne i bakgrunnen ble i for noen uker siden hudflettet av Forbrukerombudet og stemplet som kjønnsdiskriminerende.

At den halvnakne mannen viste fram underbuksa si var ikke så galt. Det var derimot kvinnens tilstedeværelse i bildet som opprørte forbrukermyndighetene. Hun hadde ikke noe der å gjøre, og var bare ment som et blikkfang.

Parallelt med Dressmanns reklamekampanje har La Mote, Norges største produsent av strømpebukser for kvinner, tapesert bybildet i Oslo og andre steder i landet med en naken kvinne. Uten truse poserer hun i en strømpebukse, mens en mann står bak henne og stikker hånden sin ned i strømpebuksa hennes.

Klager på damer

Åtte klager kom inn til Forbrukerombudet på Dressmanns reklame. Ingen klagde på La Motes reklame, selv om den flere steder sto ved siden av Dressmannreklamen i bybildet.

- Vi får få klager der menn framstilles kjønnsdiskriminerende i reklame. De aller fleste klagene dreier seg om reklame der kvinner framstilles kjønnsdiskriminerende, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Dagbladet.no.

Som regel er det også kvinner som klager på kampanjer der kvinner undetrykkes i reklame, men det er sjelden kvinner klager på reklamer der mannen undertrykkes.

Produktrelevans

image: Ingen reagerte på kvinnerumpen

Ledelsen i La Mote, som eies av Orkla, vil ikke kommentere likheten til Dressmannreklamen som ble kjent ulovlig. De mener annonsen med den nakne damen er innenfor det akseptable.

- Hvorfor stikker en mann hånden sin under strømpebuksen og beføler kvinnens rumpe?

- Hånden er med for å visualisere at strømpebuksen ser ut som huden, føles som huden og ikke har noen stram strikk, sier administrerende direktør Hartvig Johannson i La Mote AS.

- Hvorfor kan ikke kvinnen lette på strikken med sin egen hånd?

- Det er så enkelt som at annonsen skal vise strømpebuksens produktfordeler og at våre undersøkelser viser at kvinner er opptatt av at strømpebuksen føles sexy. Så enkelt er det.

- Hvorfor har hun ikke truse på seg?

- Strømpebuksen er avbildet slik for å framheve produktfordelene, altså at den ser ut som huden, føles som huden og ikke har noen stram strikk.

- Skal strømpebuksa erstatte truser da?

- Nei, det skal de ikke, sier direktøren.

Kommentert

Hos Dressmann har de stusset over at de får på pukkelen av Forbrukerombudet, mens undertøyskonkurrentene slipper unna.

- Da vi så reklamen til La Mote ble det kommentert internt hos oss, men det er nå engang en skjønnsvurdering som gjøres av ombudet, sier informasjonsansvarlig Karen Onsager i Varner-Gruppen som eier Dressmann.

Dressmann har bøyd seg etter pålegget fra Forbrukerombudet, men de er ikke enig i vurderingen som er gjort.

Forsøpling av bybildet

Talskvinne Kjellaug Tonheim Tønnesen i organisasjonen Barnas Beste var en av de åtte som klagde på Dressmann-reklamen. Hennes organisasjon har også sett La Motes kampanje, men ikke klaget den inn.

- Vi skulle egentlig gjøre det, men har ikke hatt tid rett og slett. Men vi kommer til å gjøre det, sier Tonheim Tønnesen til Dagbladet.no.

- Lot du være å klage inn reklamen fordi det var en mann som kan oppfattes som ble gjort til et sexobjekt i reklamen, og ikke en kvinne?

- Nei, langt i fra. Barnas Beste ser det fra ungenes synsvinkel. Vi mener det er for mye voksenreklame som prakkes på barn i det offentlige rom. Går man på gaten eller sitter på bussen er jo alle reklameplakater tapet sert med rumper og par som åler seg opp mot hverandre.

Hun mener at Dressmanns reklame og La Motes kampanje er så like at det ville vært urettferdig overfor Dressmann om ikke også La Motes kampanje blir klaget inn.

Ifølge Johannson i La Mote skal kampanjen med den nakne kvinnen i strømpebuksa avsluttes etter jul.

REAGERER:</B> Kjellaug Tonheim Tønnesen i organisasjone Barnas Beste likestiller Dressmanns ulovlige reklame med La Motes kampanje. Nå vil hun klage den inn til forbrukermyndighetene.
ULIK REAKSJON:</B> På Oslo sentralstasjon hang Dressmanns reklame sammen med La Motes reklame. Åtte klagde til Forbrukerombudet på Dressmanns plakat, men ingen reagerte på La Motes nakne kvinnerumper.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media