VEIVISJONÆR: Høyre har en visjon om null drepte som følge av dårlige veier innen 2020. I dag stiller Erna Solberg opp sammen med blant annet NAF i Spikersuppa for å snakke om visjonen.
VEIVISJONÆR: Høyre har en visjon om null drepte som følge av dårlige veier innen 2020. I dag stiller Erna Solberg opp sammen med blant annet NAF i Spikersuppa for å snakke om visjonen.Vis mer

Ingen skal dø på grunn av dårlige veier

Erna Solberg og Høyre har planen klar for å gjøre veiene sikre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet:) Høyre har en visjon: Ingen skal bli drept som følge av dårlige veier innen 2020. Og Erna har en plan for hvordan Høyre skal få til dette hvis de kommer i regjering.

Ingen skal dø på grunn av vei
- Er dette en realistisk målsetting?

- Det er ikke sånn at ingen kommer til å dø på norske veier. Menneskelige feil er unngåelig, men vi kan gjøre noe med veistandarden som leder til dødsulykker. Men av de 289 som dør i trafikkulykker i året skyldes mange av ulykkene dårlig vei. 100-110 av ulykkene er frontkollisjoner, og dette kan vi unngå ved å ha bedre veistandard og bygge vei med flere midtskillere.

Høyre mener de har konkrete forslag som gjør at de kan nå målsettingen innen 2020. Partiet ønsker blant annet å:

• Ha mer offentlig og privat samarbeid

• Vi ha flere kilometer med vei som har midtdelere

• Bygge ut alle riksveier slik at de er innenfor et minstekrav.

• Utbygging av smal motorvei med midtdelere

Skal forplikte seg
- Det første vi skal gjøre når vi kommer i regjerning er å lage en forpliktende handlingsplan slik at vi får gjort veiene mer trafikksikre. Vi vil gjøre et samferdselsløft ved å bruke mer penger på samferdsel, forklarer Solberg.

Solberg mener et samarbeid mellom offenlig og privat vil gjøre utbygging raskere og vedlikeholdet av veiene bedre, noe som også vil være besparende.

Solberg kommer ikke med noe konkret tall over hvor mye Høyres visjon vil koste, men sier at de skal bruke 31 milliarder mer enn den sittende regjeringen på vei.

Holdninger ikke viktigst

Solberg mener at endring av fartsgrenser og strengere straff for antisosial atferd i trafikken ikke er viktigst:

- Vår fokus er å få bedre vei. Holdningsskapende arbeid er en del av pakka, men å forbedre veiene er viktigere. Vi vil ha null drepte på grunn av dårlig vei.

Frp har kommet med et utspill om at de vil heve fartsgrensen til 120 km/t på flere norske veier. Solberg mener det er et spørsmål for fagkyndige og ikke politikere:

- Hvor høy fart man skal ha på veiene er et faglig spørsmål, og ikke et politisk, sier Solberg.

Valgflesk

-Dette er ikke troverdig. Dette er bare valgflesk, ikke realiteter fra Høyres side, sier Bård Hoksrud. Han representerer Fremskrittspartiet (FrP) i transport og kommunikasjonskomiteen.

-Man må handle og vise praktisk politikk, ikke bare love. Hvorfor stemte ikke Høyre for vårt forslag om 40 haste-millioner til å sikre veier høsten 2008?

-Høyre er ikke et parti som bruker penger på samferdsel etter det behovet det er. Jeg blir provosert når de forsøker å lure velgerne, sier Hoksrud.

Solberg tar kritikken fra Hoksrud med knusende ro:

-Jeg kan skjønne at Frp er litt snurt, men dette er ikke valgflesk. Vi i Høyre lover ikke mye i en valgkamp, og tilgjengjeld holder vi det vi lover, sier Solberg til Dagbladet.

Testet bilkrasj i dag
Sammen med Trygg Trafikk, NAF og Nei til Frontkollisjoner, hadde Høyre i dag en aksjon for å sette fokus på bedre trafikksikkerhet.

NAF stilte med en maskin som illustrerte hvordan det er å bråstoppe i 10 km/t, for å demonstrere konsekvensene av trafikkulykker. Høyres Torbjørn Røe Isaksen var den heldig utkårede til å teste ut maskinen.