- Ingen tegn på at det var en ulykke eller en kapring

Piloten holdes ansvarlig for kursendring, hevder etterforskningskilde.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Piloten Zaharie Ahmed Shah skal regnes å være ansvarlig for at Malaysia Airlines-flyet endret kurs.

Det er ingen bevis for at det har vært tekniske feil på flyet, og det er heller ingen bevis for at flyet ble kapret, sier en kilde som jobber med etterforskningen til USA Today.

Han sier videre at etterforskerne forsøker å få mest mulig informasjon fra slektningene til Shah, for å kunne avdekke hans bevegelser fram til den 8. mars, da flyet forsvant. Boeing 777-flyet var på vei til Beijing da det forsvant fra radaren.

«Med vilje» Flyet endret kurs, og kommunikasjonssystemene skal ha vært bevisst slått av før kursendringen. Det kan ha fløyet i flere timer etter siste radarkontakt.

Kilden, som ifølge USA Today har deltatt i etterforskningen helt fra begynnelsen av, sier at de tror piloten endret kurs «med vilje». Av de som var om bord, var Shah den eneste som hadde erfaring og kunnskap nok til å foreta en slik manøver.

Selv ikke andrepiloten Fariq Abdul Hamid regnes å være i stand til å endre kurs på den måten, hevder han. Det skal heller ikke være funnet noen forbindelser mellom Shah og militante grupper. Pilotene havnet raskt i etterforskernes søkelys.

ANDREPILOT:  Fariq Hamid var andrepilot på den savnede Malaysian Airlines-flyet. Foto: Privat
ANDREPILOT: Fariq Hamid var andrepilot på den savnede Malaysian Airlines-flyet. Foto: Privat Vis mer

Begge pilotene har hjemsted i nabolaget Shah Alam i den malaysiske hovedstaden Kuala Lumpur, og hjemmene deres har blitt ransaket av politiet.

Ifølge myndighetene skal ikke Shah og Hamid ha bedt om å fly sammen.

Familieproblemer En kollega av Shah sier til New Zealand Herald at Zaharie ikke burde ha flydd. Han sier at Shahs verden var i ferd med å falle fra hverandre på grunn av familieproblemer. Han og kona hadde gått fra hverandre, og han hadde et trøblete forhold med en annen kvinne.

Andre har opplyst om at kona og hans tre barn faktisk skal ha flyttet ut dagen før flyet forsvant. Dog er det ingenting av dette som har blitt bekreftet av malaysiske myndigheter.

Det har heller ikke framkommet noe informasjon som tilsier at Shah var psykisk ustabil eller ute av stand til å fly. Shah har loggført 18 000 timer i lufta og har vært ansatt i Malaysia Airlines siden 1981.

- Han var en veldig fin fyr, lidenskapelig opptatt av fly, og en av de mest respekterte pilotene, har en kollega tidligere sagt til New York Times. Det ble gjort et stort poeng ut av at han hadde en flysimulator hjemme, men det er ikke særlig uvanlig for piloter.

122 gjenstander funnet Onsdag ble det kjent at det malaysiske myndighetsorganet MRSA har mottatt nye satellittbilder fra Frankrike som ble tatt 23. mars. Disse bildene viser 122 gjenstander som kanskje kan være flydeler i havområdet.

SATELITTBILDER: En rekke satelittbilder datert 23. mars skal vise 122 potensielle vrakdeler fra flyet MH370. Det ble klart i dag. Foto: EPA/AZHAR RAHIM/NTB Scanpix
SATELITTBILDER: En rekke satelittbilder datert 23. mars skal vise 122 potensielle vrakdeler fra flyet MH370. Det ble klart i dag. Foto: EPA/AZHAR RAHIM/NTB Scanpix Vis mer

- Noen av gjenstandene var én meter lange, andre var opptil 23 meter, sa Malaysias transportminister Hishammuddin Hussein på en pressekonferanse i hovedstaden Kuala Lumpur .

Etterforskningen vil forhåpentlig avdekke om de 122 gjenstandene i havet er flydeler som stammer fra MH370.

Søket ble onsdag gjenopptatt, men er igjen innstilt på grunn av dårlig vær.

SØKEOMRÅDE: Dette kartet er det sist oppdaterte kartet fra australske myndigheter, som viser området hvor de blir gjort søk med skip og fly. Foto: AFP Photo
SØKEOMRÅDE: Dette kartet er det sist oppdaterte kartet fra australske myndigheter, som viser området hvor de blir gjort søk med skip og fly. Foto: AFP Photo Vis mer