Ingen ulykker på dødsveien

Det blir lavere fartsgrense hele året på E18 gjennom Vestfold. Hittil i sommer er det ikke skjedd en eneste alvorlig trafikkulykke på dødsveien. Farten er senket med 10 km/t, og trafikantene er begeistret. NAF frykter permanent lavere fart.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vegkontoret har fått godkjennelse fra Vegdirektoratet til å videreføre forsøket med 10 km/t lavere fartsgrense også etter sommeren. Trolig blir det en permanent ordning.

- Det er ikke skjedd én trafikkulykke med alvorlig personskade på E18 i Vestfold hittil i sommer, opplyser Ann-Karin Midtgaard ved Vestfold vegkontor til Dagbladet.

De siste årene er det skjedd i gjennomsnitt seks ulykker med alvorlig personskade hver måned. Hver niende ulykke har vært en dødsulykke. På E18 har det vært lavere fart og økt overvåking i en måned.

Har tro

- Det er for tidlig å trekke endelige konklusjoner, men vi har tro på at tiltakene gir positive resultater, sier Midtgaard. Hemmelige fartsmålinger viser at gjennomsnittsfarten på E18 er gått ned med 10 prosent - eller rundt 7 km/t.

- Det er blitt bedre å være trafikant på E18, sier politimester Gisle Johnson i Kragerø til Dagbladet. Han koordinerer politiets innsats på E18.

- Bilister jeg snakker med, er begeistret og liker E18 bedre nå enn tidligere. Tempoet er roligere, med mindre mas og stress. Jeg har nesten ikke registrert en eneste seriøs klage på de lavere fartsgrensene.

Mye politi

- Bør det bli lavere fartsgrense på alle norske veier?

- Saken bør i det minste vurderes og utredes med de erfaringer vi får fra E18. Det er for tidlig å trekke for bastante konklusjoner, men prøveperioden bør utvides slik at vi får erfaring med lavere fartsgrenser gjennom flere år, sier Johnson. Norges Automobilforbund (NAF) mener at det ikke er lavere fart som er årsaken til ulykkesnedgangen på E18, men den enorme innsatsen fra politiet.

- Bilistene ser jo politi rundt hver eneste sving, sier Egil Otter i NAF til Dagbladet.

- Skal det først gjøres noe med fartsgrensene, må vi få grenser tilpasset antall biler. Lavere fart om dagen enn om natta.

- Frykter NAF at erfaringene fra E18 i Vestfold vil føre til fartsgrenser i hele landet på 70 og 30 km/t?

- Faren er der. Men i sommer pågår Norges største trafikale politiaksjon på E18. Derfor kan ikke erfaringene fra E18 overføres til andre veier.